فرزاد اسماعیلی، فرمانده پدافند: چند ماه قبل 108 نظامی ناتو را در بندرعباس دستگیر کردیم

0
405

خبرنامه ملّی ایرانیان ـ تارنمای تسنیم از مشهد گزارش داد؛ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: چند ماه قبل سیستم پدافند هوایی ما یک هواپیمای “ایساف” را که در افغانستان جنایت می‌کرد، شناسایی و آن را با تهدید موشکی مجبور به فرود در بندرعباس کرد.

اسماعیلی در ادامه افزود: چند ماه قبل سیستم پدافند هوایی ما یک هواپیمای “ایساف” مخفف واژه‌های انگلیسیInternational Security) Assistance Force ) را که در افغانستان جنایت می‌کرد شناسایی کرد، این هواپیما روی مرز، خود را هواپیمای مسافربری معرفی می‌کرد. ما به این هواپیما اجازه ورود به کشور دادیم و زمانی که به نقطه‌ای رسید که مطمئن شدیم، اجازه خروج به آن را ندادیم، به این هواپیما دستور فرود داده شد اما در ابتدا قبول نکرد ولی نهایتاً با تهدید موشک در بندر عباس نشست و 108 نظامی ناتو را که قصد عبور از کشور داشتند شناسایی و دستگیر کردیم، ما به‌جز از ولایت از کسی دستور نمی‌گیریم.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ پیشتر دولت آمریکا تایید کرده بود که یک هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای بین‌المللی تحت‌رهبری این کشور در افغانستان بوده، در بندرعباس فرود آمده است.

8a087b60e73ced9fda1f78f239d3a51f498a66c4

هواپیما از شرکت اماراتی “فلای‌دوبی” بوده و از پایگاه بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان است، عازم دوبی در امارات عربی متحده بوده است.

در همین رابطه  به نقل از خبرنامه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده بود که مسئولان مراقبت پرواز در ایران درباره طرح پرواز این هواپیما تردید کرده‌اند و ابتدا از آن خواسته‌اند به مبدا خود در افغانستان باز گردد و طرح پروازش را اصلاح کند. اما خلبانان این هواپیما گفتند که سوخت کافی برای بازگشت ندارد و این شد که مسئولان ایرانی از آن خواستند در بندرعباس فرود بیاید.

این روزنامه نوشته بود که حدود یکصد آمریکایی و احتمالا دو شهروند کانادا سوار این هواپیما بوده‌اند.

واشنگتن‌پست از قول یک مقام آمریکایی نوشته بود که ایران این هواپیما را وادار به فرود کرده و جت‌های جنگنده ایران این هواپیما را “همراهی” کرده‌اند.