فرد متهم به جاسوسی برای جمهوری اسلامی در دادگاه برلین

0
178

دانشجوی پاکستانی که مقام‌های آلمان او را به جاسوسی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم کرده‌اند در نخستین جلسه محاکمه خود “از ترس” سکوت اختیار کرده است. او متهم به جاسوسی از مراکز و شخصیت‌های یهودی است.

حیدر سید مصطفی، دانشجوی پاکستانی که از سوی مقام‌های قضایی آلمان به جاسوسی برای “یک واحد اطلاعاتی وابسته به سپاه پاسداران” جمهوری اسلامی متهم شده در نخستین جلسه دادگاه خود در برلین که روز چهارشنبه ۸ مارس (۱۸ اسفند) برگزار شد سکوت اختیار کرده است.

قاضی راینهولد رالف فیشر به متهم توصیه کرد، با توجه به ادله اثباتی موجود اقرار کند. اما یکی از دو وکیل‌مدافع سید مصطفی گفت که متهم “در حال حاضر” چیزی نمی‌گوید. وکیل تصریح کرد، سکوت مصطفی به معنای مقابله نیست، بلکه به دلیل “ترس” است. او روشن نکرد که متهم از چه چیزی می‌ترسد. 

میشائیل گرون، دادستان فدرال آلمان این مرد ۳۱ ساله را به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از چند هدف متهم کرده است.

دانشجوی پاکستانی متهم است که از سوی واحد اطلاعاتی نیروی قدس، واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مأموریت یافته به منظور حملاتی احتمالی علیه مراکز یهودی یا اسرائيلی و نمایندگانشان اطلاعات جمع‌آوری کند.

در صورتی که او تنها در این مورد اتهامی مجرم تشخیص داده شود حکم می‌تواند تا سه سال و نیم زندان باشد.

یکی از موردهایی که هدف‌های جاسوسی این فرد بوده است، راینهولد روبه، عضو حزب سوسیال‌دمکرات آلمان و رئيس سابق “انجمن آلمان و اسرائیل” است. هدف دیگر نیز دیوید روآخ (David Rouach)، استاد فرانسوی ـ اسرائيلی دانشکده اقتصاد دانشگاه پاریس است.  

حیدر سید مصطفی، متولد سال ۱۹۸۵ در شهر بندری کراچی پاکستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان دانشجو به آلمان آمد و در ژوئیه ۲۰۱۶ بازداشت شد. او پیش از بازداشت در شهر برمن زندگی می‌کرد.

بر اساس متن دادخواست، ‌سید مصطفی اقرار کرده که از سال ۲۰۱۱ با یک ایرانی به نام محمود که برای واحد اطلاعاتی نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی کار می‌کرده در تماس بوده است.

میشائیل گرون، دادستان فدرال آلمان می‌گوید، این مأمور اطلاعاتی جمهوری اسلامی مصطفی را به صورت هدفمند برای فعالیت‌های اطلاعاتی برون‌مرزی خود به کار می‌گیرد و او را از جمله در جمهوری اسلامی آموزش می‌دهد.

از قرار معلوم متهم دست‌کم دو بار، یک بار در اکتبر ۲۰۱۵ و یک بار در فوریه ۲۰۱۶، به ایران سفر کرده تا با رابط خود ملاقات کند. روشن نیست که مصطفی چه مدتی برای جمهوری اسلامی کار کرده است. فعالیت اطلاعاتی برون‌مرزی او حداکثر باید از ژوئیه ۲۰۱۵ شروع شده باشد؛ ابتدا در پاریس و سپس در برلین.

به گزارش دویچه وله؛ به نظر می‌رسد که سید مصطفی از ژوئیه تا اوت سال ۲۰۱۵ در مورد استاد یادشده دانشگاه پاریس اطلاعات جمع‌آوری کرده است. او برای این هدف شخصا به پاریس سفر کرده بود. مأموران در این رابطه بیش از ۳۰۰ عکس و همچنین ۲۰ فیلم ضبط‌شده ویدئویی پیدا کرده‌اند.

در این تصاویر دانشکده اقتصاد دانشگاه پاریس (ESCP) و مسیرهای مختلف منتهی به آن دیده می‌شود.

او از طریق گزارش خود که به شکل پاورپوینت فراهم شده، مأموریت‌‌دهنده‌اش را به طور جامع در جریان تدابیر امنیتی، شامل دوربین‌ها، نگهبان‌ها و قرارگاه‌های نزدیک پلیس قرار می‌دهد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، سید مصطفی جاسوسی گسترده‌‌تری نیز از راینهولد روبه، نماینده پیشین مجلس آلمان کرده است. او راجع به زندگی روزمره روبه، نزدیکان و دوستانش و همچنین فعالیت‌ها و قرارهایش اطلاعات گردآوری کرده است.

به علاوه، او ظاهرا هشت مکان که آقای روبه به طور مرتب به آن سر می‌زده را زیر نظر گرفته است، از جمله دفاتر انجمن آلمان و اسرائيل، روزنامه “یودیشه آلگماینه”، مراکز حزب سوسیال‌دمکرات در برلین و “ویلی برانت هاوس”.

گرون، دادستان فدرال آلمان می‌گوید، مجموع فعالیت‌های جاسوسی متهم نشان می‌دهد که او مشغول پی‌ریزی حملاتی احتمالی بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که حیدر سید مصطفی برای فعالیت اطلاعاتی خود به عنوان مأمور دست‌کم ۲۰۵۲ یورو دریافت کرده است.