فرانسیس فورد کاپولا در دانشگاه یوسی‌ال‌ای کلاس گذاشت

0
125

فرانسیس فورد کاپولا کارگردان مطرح آمریکایی پروژه تجربی «سینمای زنده» را در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، ارایه می‌کند.

 کاپولا با راه‌اندازی یک پروژه تجربی با عنوان «دید از دور» در قالب «سینمای زنده» در مدرسه تئاتر، فیلم و تلویزیون دانشگاه یوسی‌ال‌ای که دانشگاه دوران جوانی‌اش است، حاضر می‌شود.

کاپولا دیروز (شنبه) با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی از ابعاد این پروژه چند ساله سخن گفت و جزییات آن را روشن کرد. او پس از همکاری یک ماه اخیر خود با ۷۵ تن از دانشجویان این دانشگاه با موضوع «دید از دور»، اکنون قصد دارد داستان سه نسل از خانواده‌های آمریکایی-ایتالیایی را که در طول تاریخ به توسعه تلویزیون کمک کردند، زیر ذره‌بین قرار دهد.

این همکاری روز جمعه با نمایش تلویزیونی زنده ۲۷ دقیقه‌ای با عنوان «دید از دور» از مدرسه تئاتر، فیلم و تلویزیون دانشگاه یوسی‌ال‌ای برای مخاطبان محدودی کلید خورد. وظایف دانشجویان و دانشکده شامل هدایت بیش از ۴۰ دوربین، بازیگر و کار روی صدا، طراحی صحنه و لباس، تدوین و مدیریت صحنه و تولید است.

این پروژه با همکاری «آمریکن زوتراپ» کمپانی تولید فیلم کاپولا انجام می‌شود و این کارگردان ضمن کارگردانی پروژه، نویسندگی فیلمنامه آن را هم انجام می‌دهد.

محتوای این پروژه «سینمای زنده» برمبنای استفاده از شمار زیادی از دوربین‌ها، استفاده از سرورهای پخش سریع و دیگر منابعی است که همه آنها در اختیار کارگردان است و می‌تواند توسط او انتخاب و به صورت زنده پخش شود. به این ترتیب اجراها و رفتارها همزمان توسط مخاطبان در زمانی واقعی مشاهده می‌شود. هدف از اجرای این پروژه «نگاه و احساس» از زاویه‌ای طبیعی‌تر از آن چیزی است که در درام‌های زنده یا موزیکال تلویزیونی دیده می‌شود.

کاپولا در این باره گفت: احساس می‌کردم به این تمرین تجربی نیاز است تا متدولوژی سینمای زنده را در عمل نشان دهم که در عین حال ترکیبی از تئاتر، سینما و تلویزیون است.

وی افزود: «شات» عنصر پایه‌ای برای فیلم است، برای تئاتر «اجرا» و برای مخاطبان تلویزیونی «تکنولوژی» مهم است که در گزارش‌های ورزشی تلویزیونی آن را می‌بینیم. کار کردن هم‌زمان با این عناصر خیلی هیجان‌انگیز است.

کاپولا سال ۱۹۶۷ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای فارغ‌التحصیل شد و دو سال بعد کمپانی خودش را با نام «آمریکن زوتراپ» در سن‌فرانسیسکو راه انداخت. این کمپانی بیش از ۵۰ فیلم از جمله سه‌گانه «پدرخوانده» و «اینک آخرالزمان» را تولید کرده است.

فیلم‌های کاپولا در مجموع ۱۶ اسکار گرفته‌اند و او جایزه ایروینگ تالبرگ آکادمی را دریافت کرده است.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، تری شوارتز رییس این مدرسه فیلمسازی گفت: بزرگ ترین افتخار ما خوش‌آمد گفتن به این فیلمساز به عنوان یک گنجینه فیلمسازی است و خوشحالیم از این که به مدرسه خودش بازگشته است.