فرانسوا هولاند: توافق اتمی، مناسبات تازه با ایران را ممکن ساخته است

0
163

رئیس جمهوری فرانسه با حمایت کامل از توافق هسته‌ای ایران، خواستار اجرای هرچه سریع‌تر مفاد آن شد. وی گفت «روشن است که آنچه تا همین چند ماه پیش یک تهدید جدی تلقی می شد، در حال حاضر از بین رفته است. من یک بار دیگر حمایت کامل خود را از این توافق اعلام می کنم و امیدوارم که مفاد آن هرچه زودتر توسط کلیۀ طرفین به اجرا گذاشته شود».

فرانسوا هولاند که روز سه شنبه ٢۵ اوت/ ٣ شهریور، در کنفرانس سفرای این کشور که برای یک هفته در پاریس جمع شده اند سخن می گفت، برقراری مناسبات تازه با ایران را پس از بدست آمدن توافق وین ممکن دانست اما افزود که این گشایش «امیدهای فراوانی بر انگیخته است که نباید به خیالات بدل شود». وی گفت «هستند کسانی که در این زمینه، پر شتاب عمل می کنند. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم روابط دو جانبه ما بار دیگر تائید گردد و هم از ایران بخواهیم در حل بحران‌هائی که اینک منطقه را به ویرانی کشیده اند، شرکت جوید».

دربارۀ سوریه، رئیس جمهوری فرانسه گفت که استقرار صلح در سوریه با خنثی کردن بشار اسد به دست می آید.
رئیس جمهوری فرانسه افزود در سوریه «ما باید سلطۀ تروریست‌ها را بدون حفظ اسد کاهش بدهیم». فرانسوا هولاند در ادامه گفت: «هر دو طرف» یعنی رژیم بشار اسد و گروه های تروریستی نظیر اسلامگرایان داعش، «به یکدیگر مرتبط‌ اند». فرانسوا هولاند سپس تصریح کرد: «باید در جستجوی یک گذار سیاسی در سوریه بود و چنین گذاری یک ضرورت است؛ برای تحقق این گذار سیاسی باید گفتگویی آغاز شود و شرایط چنین گفتگویی نیز باید تعیین شوند». از نظر رییس جمهوری فرانسه «اولین شرط» برای انجام گفتگو به منظور تحقق گذار سیاسی در سوریه، «خنثی کردن بشار اسد است». بگفتۀ فرانسوا هولاند «دومین شرط ارایۀ ضمانت های محکم به همۀ مخالفان میانه روی بشار اسد به ویژه مخالفان سنی و کرد و همچنین حفظ ساختارهای دولتی و یکپارچگی سوریه است». از نظر وی «سومین شرط» رفع بحران سوریه درگیر کردن همۀ نیروهای سهیم در این راه حل است و«همۀ نیروهای سهیم» از نظر رئیس جمهوری فرانسه، عبارتند از روسیه، ایران، ترکیه و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس.

فرانسوا هولاند سپس تأکید کرد که راه حل بحران سوریه نیازمند مشارکت همه است و فرانسه نیز آماده است که در این فرآیند شرکت کند. رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که تا آن هنگام این کشور به پشتیبانی اش از مخالفان میانه‌روی بشار اسد ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ فرانسوا هولاند در سخنان خود به پدیدۀ تروریسم در جهان نیز پرداخت و گفت: « فرانسه باید برای رویاروئی با حملات تروریستی تازه‌ای آماده باشد». وی با اشاره به رویداد روز جمعۀ گذشته در قطار آمستردام-پاریس، گفت: «بدون شجاعت مسافران و بویژه دو نظامی آمریکائی، این حمله می توانست به مصیبتی موحش تبدیل شود».

رئیس جمهوری فرانسه به تهاجمی که در هفتم ژانویه سال جاری به دفتر نشریۀ “شارلی هبدو” صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: «کشور ما در گذشته قربانی تروریسم بوده و توانسته با همبستگی کامل و خونسردی با آن بر خورد کند».

حملۀ روز جمعۀ گذشته، به گفتۀ فرانسوا هولاند، «شاهد تازه ای است که این کشور را به ضرورت آماده شدن برای رویاروئی با حملات دیگری آگاه می سازد».

“کنفرانس سفرا” در فرانسه، از سال ١٩٩٣ به اینسو، هر‌سال در آخرین هفتۀ ماه اوت کلیۀ رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در خارج را در پاریس گرد می آورد تا پیرامون سیاست و جهت گیری‌های خارجی با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند. رئیس جمهوری فرانسه و وزیر امور خارجۀ این کشور هر سال به همین مناسبت، دیدگاه‌ها و دستورالعمل‌های خود را در این زمینه به مسئولان علیرتبۀ دستگاه دیپلماسی ابلاغ می کنند.

نخستین روز کنفرانس امسال، به ۵ میزگرد در بارۀ رویدادهای بین المللی اختصاص داشت که شرکت در آنها برای عموم آزاد بود. یکی از این میز گردها روز گذشته زیر‌عنوان «بسوی یک ایران نو؟» با شرکت سفیر فرانسه در تهران “برونو فوشه”، سفیر این کشور در آمریکا “ژرار اَرو” و رئیس دفتر سیاسی وزارت امور خارجۀ فرانسه و رئیس هیأت این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران “نیکلا دو ریویر”، اختصاص داشت. شرکت کنندگان در این میزگرد، به تشریح چگونگی انجام گفتگوهای هسته ای با ایران پرداختند، انگیزه‌ها و دستاوردهای آنرا برشمردند و نیز به پرسش‌های حاضران در این زمینه پاسخ گفتند.