فرانسه پس از کشتار های پاریس؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

0
174

رخداد های تروریستی در پاریس جریان انتخابات آینده فرانسه را تغییر خواهد داد. پس از دو عملیات تروریستی در سال جاری در این کشور؛ کشتار روزنامه نگاران شارلی ابدو در ماه ژانویه و کشتار های جمعه سیاه سیزدهم نوامبر 2015 میلادی در پاریس، فرانسه یک بار دیگر پس از جنگ الجزایر با یک چالش تاریخی و ملی در سیاست خارجی و داخلی خود روبرو شده است. در ششم و سیزدهم دسامبر 2015، انتخابات مهم مجالس استانی در فرانسه بایستی برگزار شود. از هم اکنون نظر سنجی ها نشان می دهند که دولت سوسیالیست حاکم فرانسه بازی را از پیش باخته است.

 جبهه ملی؛ حزب دست راستی مایل به فاشیسم که پایه های آن در ضدیت با خارجیان استوار است در نظر سنجی ها به تنهایی دارای سی درصد آراء می باشد، این در حالی است که اختلافات داخلی میان رهبر کنونی این حزب یعنی خانم مارین لوپن با بنیانگذار و رهبر قبلی و افتخاری حزب یعنی پدرش ژان ماری لوپن در سال جاری دوبار در دادگاه های فرانسه مطرح شده است.

در ردیف دوم حزب دست راستی جمهوریخواهان به رهبری نیکلا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه به همراه  دو حزب دیگر میانه رو و متمایل به راست  دارای بیست و نه در صد آراء می باشند و در پایین ترین رده با بیست و دو در صد آراء حزب سوسیالیست به همراه یک حزب چپگرای دیگر قرار دارند.

 از هم اکنون مجموع احزاب دست راستی در فرانسه بیش از شصت در صد آرا را در اختیار دارند و احزاب متمایل به چپ، سوسیالیست، کمونیست و سبز ها بازنده انتخابات آینده در این کشور خواهند بود.

 رویداد های تروریستی پاریس حتی در جریان انتخابات آمریکا تاًثیر گذاشته است و بی شک در انتخابات کشور های اروپایی نیز بی اثر نخواهد بود. یک سال و نیم دیگر نوبت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فرا می رسد. فرانسه با یک چالش امنیتی بی سابقه در تاریخ خود روبرو شده است. شبح ترس و هراس از نا امنی، افزایش خارجیان و پناهندگان در فرانسه در کوچکترین شهر ها و روستا های این کشور سایه افکنده است. برقراری وضعیت اضطراری سه ماهه در فرانسه موجب محدود شدن برخی از آزادی های اساسی شده است، دولت فرانسه می گوید که در پایان این مدت به احتمال زیاد این مقررات ویژه را تمدید خواهد کرد.

 رویداد های تروریستی در فرانسه بی شک منجر به تغییرات بنیادی مهمی در همه زمینه ها در این کشور خواهند شد. بیشترین مهاجرین عرب و مسلمان اروپا در فرانسه و بلژیک گرد آمده اند. داعش  می تواند روی جوانان عرب تبار مسلمان و حاشیه نشین شهر های فرانسه و بلژیک به عنوان نیروی پنجم خود در اروپا حساب کند، به همین دلیل این دو کشور بیشتر از دیگر کشور های اروپایی در معرض خطر تروریسم اسلامی قرار دارند.

در بریتانیا بیشترین جمعیت خارجیان را هندی ها و پاکستانی ها تشکیل می دهند که با بنیاد گرایی اسلامی از نوع عربی آن فاصله دارند. در آلمان و اتریش بیشتر مهاجرین از ترک ها ، کردها  ومردم منطقه آسیای مرکزی تشکیل می شوند، خطربنیاد گرایی این مهاجرین نسبت به مهاجرین عرب تبار کمتر است.

حضور سیاسی و نظامی فرانسه در خاورمیانه بویژه درچند سال گذشته در عراق و سوریه بطور چشمگیری افزایش یافته است. فرانسه تنها کشور اروپایی است که در آفریقا علیه گروه های بنیاد گرای اسلامی در این قاره مبارزه می کند. سه هزار و پانصد لژیونر فرانسوی ماًموریت دارند در منطقه ای به وسعت پنج میلیون کیلومتر مربع که شامل کشور های مالی ،نیجر، نیجریه، چاد و ساحل عاج  می شود با گروه های تروریستی اسلامی مبارزه کنند. از سوی دیگر فرانسه با اعزام ناو هواپیمابر اتمی شارل دوگل به سواحل سوریه در مدیترانه قدرت آتش هوایی خود علیه نیروهای داعش را سه برابر افزایش داده است.

شنبه پنجم دسامبر 2015 میلادی