فرانسه نسبت به نقض برجام توسط جمهوری اسلامی هشدار داد

0
187

وزیر امور خارجۀ فرانسه، ژان-ایو لودریان، نسبت به نقض توافق اتمی توسط حکومت جمهوری اسلامی هشدار داد و آن را پاسخی اشتباه به فشارهای دولت آمریکا توصیف کرد. دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده که در شانزدهم تیرماه/هفتم ژوئیه مرحلۀ دوم خروج تدریجی خود را از برجام آغاز خواهد کرد.

در واکنش به این تصمیم وزیر امور خارجۀ فرانسه در نشست روز سه شنبه مجلس ملی این کشور گفت که نقض برجام توسط جمهوری اسلامی پاسخی اشتباه به فشارهای ایالات متحد آمریکا است.

او همچنین گفت که بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام، نهایت تلاش خود را انجام می دهند تا به حکومت جمهوری اسلامی بفهمانند که نقض برجام به سود جمهوری اسلامی نیست.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار یادداشتی از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، خبر داد که این کشور در شانزدهم تیرماه دومین مرحله از عدم پایبندی خود به تعهدات برجام را آغاز خواهد کرد.

حکومت تهران دو ماه به دیگر امضاکنندگان برجام از جمله روسیه و چین فرصت داده بود تا برای دور زدن تحریم های آمریکا به حکومت جمهوری اسلامی در زمینه های فروش نفت و مناسبات عادی بانکی با جهان یاری برسانند، در غیر این صورت تهران محدودیت های برجام را در زمینۀ غنی سازی اورانیوم رعایت نخواهد کرد و طرح ساختن رآکتور تولید آب سنگین در تاسیسات اراک را از سرخواهد گرفت.

به گزارش رادیوفرانسه؛ علی شمخانی در یادداشت خود سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان را به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام وقیح خوانده و گفته است : در حالی که این سه کشور با تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی از این کشور می خواهند که به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بماند، در قبال عدم پایبندی دیگر امضاکنندگان برجام به تعهدات خود منفعل و بی تفاوت هستند.