فرانسه دعوت از حسن روحانی برای شرکت در نشست گروه هفت را تکذیب کرد

0
215

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، حسن روحانی را به شرکت در نشست آیندۀ گروه هفت دعوت نکرده است. منابع دیپلماتیک در پاریس، این خبر را که در برخی پایگاه‌های خبری انتشار یافته بود تکذیب کردند. تارنمای «المنیتور» پیش از این نوشته بود، رئیس جمهوری فرانسه از حسن روحانی دعوت کرده بود در حاشیۀ این نشست با دونالد ترامپ، همتای آمریکائی خود دیدار کند.

خبر دعوت از حسن روحانی به این نشست در برخی رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز انتشار یافت و اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در بارۀ تائید آن به خبرنگاران گفت «این سئوال را از دفتر رئیس جمهوری بپرسید».

امانوئل ماکرون هر چند برای حفظ برجام و نزدیک کردن خواست‌های تهران و واشینگتن به یکدیگر تلاش می‌کند و به این منظور بارها با روسای جمهور جمهوری اسلامی و آمریکا گفتگو کرده است، اما بگفتۀ منابع دیپلماتیک حسن روحانی را به شرکت در نشست گروه هفت فرانخوانده است.

این نشست بریاست رئیس حمهوری فرانسه در روزهای ٢٤ تا ٢٦ اوت/٢ تا ٤ شهریور، در شهر بندری «بیاریتز» در جنوب غربی فرانسه برگزار می‌شود.

تارنمای «المنیتور» در خبر خود در بارۀ دعوت از حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ نوشته است که رئیس جمهور جمهوری اسلامی این دیدار را نپذیرفته است. یک دیدار احتمالی میان رئیس جمهور جمهوری اسلامی و همتای آمریکائی او از چنان ابعاد نمادینی برای مقامات جمهوری اسلامی برخوردار است که برگزاری آن به آسانی ممکن نیست. بگفتۀ دیپلمات‌های غربی، محمد خاتمی و حسن روحانی در گذشته هر گونه دیدار و حتی رو در رو شدن بظاهر تصادفی در حاشیۀ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نیز به دلیل نگرانی از واکنش‌ها در ایران رد کرده بودند.

«المنیتور» به نقل از منابع طرف گفتگوی خود همچنین نوشته است که رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی دو ساعتۀ خود با حسن روحانی به او وعده داده است که ١۵ میلیارد دلار برای براه افتادن ساز و کار «اینستکس» به این صندوق واریز کند.

منابع دیپلماتیک فرانسه در این زمینه سخن گفتن از چگونگی تغذیۀ این صندوق و اشاره به یک مبلغ معین را «شتاب زده و نابهنگام» توصیف کرده و می‌گویند «اولویت کنونی اینست که جمهوری اسلامی تعهدات خود در چهارچوب برجام را به اجرا گذارد». این منابع با این حال آمادگی فرانسه را برای همکاری با طرفین اروپائی برجام به منظور براه انداختن ایستکس تائید کرده و بر ضرورت همکاری بین‌المللی و بررسی کارشناسانۀ عمیق در این زمینه» تاکید می‌کنند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ جمهوری اسلامی خواستار براه انداختن هر چه سریع تر ساز و کار مالی اروپا برای فراهم ساختن امکانات داد و ستد میان طرفین است. با این حال از آنجا که پایۀ این ساز و کار بر خرید نفت از جمهوری اسلامی از سوی شرکت‌های اروپائی و اختصاص درآمد آن به صندوق تامین خریدهای جمهوری اسلامی از اروپا گذاشته شده، تحریم‌های آمریکا شرکت‌های نفتی را از خرید نفت از جمهوری اسلامی بازداشته و در نتیجه درآمدی بدست نیامده است که جمهوری اسلامی بتواند با استفاده از آن مواد و کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کند.