فرانسه: در یک حملۀ تروریستی در شهر نیس دهها تن کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند

0
150

در حملۀ یک کامیون به مردمی که برای تماشای آتش بازی روز ۱۴ ژوئیه، جشن ملّی فرانسه، در کنار بلوار معروف «پرومناد دزآنگله» در نیس تجمع کرده بودند حداقل ۸۴ تن کشته و دهها نفر زخمی شدند. بگفتۀ «برنارد کازنوو» وزیر کشور، ۱۸ تن در موقعیت «اضطراری مطلق» قرار دارند و شمار بسیار دیگری زخمی شده‌اند.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در ساعت ۳ و نیم بامداد در سخنانی که از تلویزیون این کشور ایراد کرد ماهیت «تروریستی» این تهاجم را انکار ناپذیر خواند و «حالت اضطراری» در کشور را که قرار بود در روز ۲۶ ژوئیه پایان یابد برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

حملۀ خونین پنجشنبه شب ۱۴ ژوئیه/ ۲۴ تیر در شهر نیس در جنوب فرانسه تهاجمی بیسابقه محسوب می شود که با استفاده از یک کامیون بزرگ صورت گرفت. کامیون، بگفتۀ معاون فرماندار شهرستان «آلپ ماریتیم» در«فاصلۀ بسیار طولانی، نزدیک به دو کیلومتر، بروی مردم حرکت کرده است». رانندۀ کامیون در حال حرکت، بگفتۀ مقامات انتظامی و نیز شاهدان عینی، بروی مردم تیراندازی کرده است. به گزارش مقامات پزشکی شهر، شماری از افراد بستری شده بر اثر اصابت تیر زخمی شده‌اند. نیروهای انتظامی برای متوقف ساختن کامیون رانندۀ وی را از پای در آوردند.

کریستیان اِستروزی، معاون شهردار نیس و رئیس شورای استان «پرووانس آلپ کُت دازور»، می گوید کامیون حامل سلاح و مواد منفجره بوده است. برخی شاهدان عینی نیز به کانال‌های تلویزیونی گفته‌اند که در پشت کامیون مقادیری نارنجک وجود داشته است.

بدنبال این حادثه، بلوار «پرومناد دزآنگله» تمام شب کاملا مسدود شد. بگفتۀ روزنامه نگاران حاضر در محل، اجساد قربانیان این حمله در سراسر پیاده رو بر زمین افتاده بود و برای رسیدگی به زخمی‌ها یک بیمارستان سیّار در خیابان بر پا شد.

به دنبال این حمله، فرمانداری «آلپ ماریتیم» از شهروندان خواست منازل خود را ترک نکنند. تحقیقات قضائی در این باره به واحد ضد تروریستی دادسرای پاریس واگذار شد.

رئیس جمهوری فرانسه که در شهرآوینیون بسر می برد، به پاریس بازگشت و در «ستاد بحران» واقع در وزارت کشور حاضر شد تا برعملیّات اولیۀ نیروهای انتظامی و مددرسانی نظارت کند. وزیر کشور، برنارد کازنوو، و وزیر بهداری، خانم ماریسُل تورن، در نیمه شب پنجشنبه به جمعه برای نظارت به عملیّات انتظامی و مدد رسانی پاریس را به مقصد نیس ترک کردند.

فرانسوا هولاند در سخنان خود که در شب پنجشنبه به جمعه ایراد کرد همگان را به «مراقبت شدید و عزم قاطع» برای رویاروئی با تروریسم دعوت کرد. وی گفت «سراسر خاک فرانسه در تهدید تروریسم اسلامی قرار دارد». رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور عملیّات خود را در عراق و سوریه علیۀ داعش تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ فرانسوا هولاند همچنین گفت که عملیّات «سانتینل» در بالاترین حد آن حفظ می شود. این عملیّات به دنبال حملات تروریستی ماه ژانویه ۲۰۱۵ در فرانسه به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن نقاط حساس از حفاظت ویژه برخودار می‌شوند. وی اعلام کرد که روز جمعه همراه با نخست وزیر برای دلجوئی از بازماندگان قربانیان و دیدار با زخمیان این حمله به نیس خواهد رفت.

جلسۀ فوق العادۀ شورای امنیت و دفاع برای رسیدگی به موقعیت و اخذ تصمیمات لازم، صبح جمعه با شرکت نخست وزیر، شماری از وزرا و نیز مقامات نظامی و انتظامی در کاخ الیزه بریاست فرانسوا هولاند تشکیل می‌شود.

وزیر کشور فرانسه، برنارد کازنوو، که در پی این حمله به نیس سفر کرد پس از دیدار با بازماندگان، زخمیان و مسئولان محلی و انتظامی در گفتگوی کوتاهی با روزنامه نگاران اعلام کرد که سطح طرح «ویژی پیرات» – آماده باش نیروهای نظامی و انتظامی شرکت کننده در تامین امنیت – در شهرستان «آلپ ماریتیم» افزایش می باید. او نیز بر ماهیت تروریستی این تهاجم تاکید کرد و گفت اقدامات لازم برای شناسائی «تروریست» هدایت کنندۀ کامیون در جریان است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مقامات انتظامی کارت شناسائی همراه رانندۀ کامیون نشان می دهد که صاحب کارت یک فرانسوی تونسی تبار است و ۳۱ سال دارد. اینک تحقیقات برای حصول اطمینان از اینکه کارت مزبور به وی تعلق دارد، در جریان است.