فرانسه در پی سهم خود از اقتصاد ایران

0
133

فیلیپ مارینی، رییس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه، که در رأس هیئتی شش نفره به ایران سفر کرده دیروز در نخستین روز از سفرش به ایران تأکید کرد که در صورت دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامۀ اتمی ایران فرانسه می تواند سهم مهمی از بازار اقتصادی ایران را تصاحب کرده یا جایگاه قبلی خود را در اقتصاد ایران بازیابد.

 تا پیش از تحریم های بین المللی، جمهوری اسلامی نخستین شریک تجاری و اقتصادی فرانسه در خاورمیانه بود.

فیلیپ مارینی که سفر خود و همراهانش را به ایران “تحقیقاتی” اعلام کرده با وزیر امور خارجۀ ایران، محمدجواد ظریف، رییس مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، و مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، علی ولایتی، دیدار و گفتگو کرده است. سناتورهای فرانسوی تصریح کرده اند که علت سفر آنان به ایران اقتصادی بوده است.

فیلیپ مارینی که با شماری از رؤسای واحدهای اقتصادی ایران در تبریز نیز ملاقات کرده گفته است که این کشور در مقابل تحریم های بین المللی از خود مقاومت و سازگاری خارق العاده ای نشان داده است. سناتور فرانسوی در جای دیگری از سخنانش تأکید کرده که طرف ایرانی علاقۀ بسیاری برای ازسرگیری مناسبات تجاری با فرانسه به ویژه در حوزۀ صنعت نفت و گاز دارد. شرکت فرانسوی توتال پس از تحریم های اتحادیۀ اروپا علیه نفت و بانک مرکزی ایران فعالیت های خود را در صنعت نفت و گاز ایران متوقف کرد.

فیلیپ مارینی همچنین به نقل از علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته است که این کشور کل اعتبار خود را برای به سرانجام رساندن روند مذاکرات اتمی هزینه کرده و اینکه رهبران تهران آماده اند نهایت شفافیت را در مذاکره بر سر برنامۀ اتمی ایران رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  فیلیپ مارینی همچنین در یک کنفرانس خبری در تهران اظهار داشت که حسن روحانی و گروه همراه او در قدرت گشایش و اصلاحاتی را در زمینۀ بین الملل برای رسیدن به یک توافق اتمی به اجرا گذاشته و نباید فرصت به دست آمده را از دست داد، زیرا، به گفتۀ او، خاورمیانه محتاج ثبات است.

در کنفرانس مطبوعاتی اش در تهران، فیلیپ مارینی اظهار داشته است : به محض اینکه مجازات های بین المللی علیه ایران لغو شوند فرانسه از فرصت های چشم گیری برای حضور در صنایع هواپیمایی، خودروسازی، غذایی، نفت و گاز و داروسازی ایران برخوردار خواهد بود. به گفتۀ سناتور فرانسوی جامعۀ ایران در برگیرندۀ هشتاد میلیون نفر مصرف کننده است و زنان ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوازم آرایش در منطقه و جهان به شمار می روند و بسیاری از شرکت های فرانسوی در این عرصه هنوز در ایران حضور ندارند.

سفر سناتورهای فرانسوی به ایران همزمان بود با سفر سایمون گس، مدیر سیاسی وزارت امور خارجۀ بریتانیا به تهران. سیمون گس که پیشتر سفیر انگلستان در ایران نیز بوده در ملاقاتش با مسئولان جمهوری اسلامی بر سر مناسبات دو کشور، مذاکرات اتمی و شرایط خاورمیانه گفتگو کرد. این نخستین سفر یک مقام ارشد بریتانیایی به تهران طی سال های اخیر به ویژه پس از حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران در سال 2011 بوده است. سیمون گس در عین حال، نمایندۀ انگلستان در گروه پنج به علاوه یک برای مذاکره بر سر برنامۀ اتمی ایران است. در فوریه گذشته ایران و انگلستان رسماً مناسبات دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.