فرانسه : در وین جمهوری اسلامی در پی کسب زمان برای پیشروی در برنامۀ اتمی خود است

0
197

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، خبر داد که گفتگوهای وین با جمهوری اسلامی برای احیای برجام پنجشنبه از سر گرفته می‌شود و بیم آن می رود که هدف جمهوری اسلامی در این مذاکرات به دست آوردن زمان بیشتر برای پیشروی در برنامۀ اتمی‌اش باشد.

ژان-ایو لودریان که این سخن را در کمیسیونی در سنای فرانسه ایراد می‌کرد همچنین گفت که “داده‌ها دربارۀ این مذاکرات خیلی دلگرم‌کننده نیستند. احساس ما این است که مقامات جمهوری اسلامی در پی کش دادن قضایا هستند و هر چقدر مذاکرات بیشتر ادامه یابد بیشتر مقامات جمهوری اسلامی تعهدات شان را نقض می‌کنند و بیشتر به توانایی تولید سلاح اتمی نزدیک می‌شوند.”

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه گفته بود که پیشنهادهای جمهوری اسلامی در مذاکرات وین نه مبنای معقولی دارند نه تأمین‌کنندۀ منافع تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات هستند. او همچنین گفته بود که زمان به سرعت در حال سپری شدن است و جمهوری اسلامی به پیشروی در برنامۀ اتمی خود ادامه می دهد.

رادیوفرانسه نوشت؛ همزمان با این اظهارات ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، دیروز سه شنبه هفتم دسامبر در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ مدرکی دال بر توسعۀ برنامۀ نظامی اتمی جمهوری اسلامی وجود ندارد. برنز سپس تصریح کرد که به نظر سازمان سیا رهبر حکومت جمهوری اسلامی تصمیم به تولید سلاح اتمی نگرفته است.

ویلیام برنز همچنین با تأئید سخنان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، تأکید کرد که جمهوری اسلامی جدیت لازم را در مذاکرات وین برای بازگشت به تعهداتش در برجام از خود نشان نمی دهد. رئیس سازمان سیا سپس گفت: به زودی خواهیم فهمید که جمهوری اسلامی تا چه حد در این مذاکرات جدّی است.