فرانسه : اعطای خط اعتباری به جمهوری اسلامی نیازمند موافقت ترامپ است

0
177

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، روز سه شنبه سوم سپتامبر گفت که در مذاکرات میان کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی برای نجات برجام هنوز باید مشکلات بسیاری را حل کرد.

وزیر امور خارجۀ فرانسه که این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی و یک روز پس از مذاکرات کارشناسان جمهوری اسلامی و فرانسوی در پاریس ایراد می کرد، گفت که تلاش ها برای نجات برجام هنوز شکننده و ناپایدار هستند، هر چند این گفتگوها با “اعتمادی نسبی” ادامه دارند.

وزیر امور خارجۀ فرانسه با اشاره به گفتگوهای امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ دربارۀ جمهوری اسلامی در نشست گروه هفت در “بیاریتز” گفت که در این نشست “رئیس جمهوری فرانسه این احساس را داشت همتای آمریکایی او آماده است برای دستیابی به یک توافق با جمهوری اسلامی راهبرد فشار حداکثری بر این کشور را تعدیل کند.”

جمهوری اسلامی هشتاد درصد منابع ارزی خود را از طریق صادرات نفت و فرآوده های نفتی به دست می آورد. اما، در نتیجۀ تحریم های آمریکا تهران از مهمترین منبع درآمدی خود عملاً محروم شده است. یکی از راه های تعدیل فشار حداکثری تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گشایش یک خط اعتباری بین المللی برای تسهیل مبادلات تجاری با این کشور است.

ژان ایو لودریان گفته است که این خط اعتباری در ازای نفت جمهوری اسلامی به این کشور اعطا می شود و اعطای آن مستلزم  بازگشت جمهوری اسلامی به برجام، تأمین امنیت خلیج فارس و آغاز مذاکره دربارۀ امنیت منطقه در پایان مهلت برجام یعنی پس از سال ٢٠٢۵ است.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ با این حال، وزیر امور خارجۀ فرانسه تصریح کرده است که تحقق این طرح نیازمند موافقت رئیس جمهوری آمریکا با اعطای برخی معافیت ها در موارد مشخص است.