فرانسه استفاده از «هیدروکسی کلورکین» برای درمان کرونا را متوقف کرد

0
212

فرانسه استفاده از داروی ضد مالاریا هیدروکسی کلوروکین برای بیماران مبتلا به کووید 19 را متوقف کرد و بلژیک نیز اعلام کرده است که استفاده از این دارو را موقتا متوقف کرده است.

دولت فرانسه، مقررات فوق العاده‌ای را لغو کرد که به موجب آن، استفاده از هیدروکسی کلوروکین برای بیماران مبتلا به کووید 19 در بیمارستان در بیرون از چارچوب آزمایش‌های بالینی، مجاز بود. این اقدام بر أساس بخشنامه انتشار یافته در روزنامه رسمی در هماهنگی با نظر شورای عالی بهداشت عمومی به اجرا در آمد.

از پایان مارس گذشته، تجویز این دارو امکان پذیر بود که از مشتقات داروی کلوروکین برای درمان مالاریا است و بشکل فوق‌العاده بر أساس تصمیم مشترک پزشکی در بیمارستان برای بیمارانی تجویز می‌شد که در وضعیت خطرناک قرار داشتند.

روز سه شنبه 26 مه تاکید کرد که شورای عالی بهداشت فرانسه، توصیه کرده، استفاده از هیدروکسی کلوروکین در درمان وضعیت‌های خطرناک ناشی از کرونا، متوقف شده و صرفا در آزمایش‌های بالینی استفاده شود که پیشتر مجاز بود. توصیه مزبور، شامل تمامی داروهای مشتق از کلوروکین و در راس آنها هیدورکسی کلوروکین می‌گردد.

توصیه مزبور بر أساس در خواست اولیفیی فیران، وزیر بهداشت فرانسه از شورای بهداشت این کشور مطرح گردید که مبتنی بر پژوهش بریتانیایی نشر شده در مجله علمی « دی لانسیت» پیرامون خطرات مصرف هیدروکسی کلوروکین در وضعیت‌های خطرناک به دلیل تاثیر منفی آن بر ضربان منظم قلب است.

دیدیی راوول، پروفسور مشهور فرانسوی که از مدافعان سرسخت استفاده از هیروکسی کلوروکین در درمان کرونا است، این پژوهش بریتانیایی را مشحون از « آشوب زدگی » توصیف کرده است.

دو پژوهش فرانسوی و چینی نیز در هفته گذشته، بی فایده بودن استفاده از کلوروکین و مشتقات آن در درمان بیماران کرونا را مورد تاکید قرار دادند.

سازمان جهانی بهداشت دوشنبه 25 مه، توقف استفاده از هیدروکسی کلوورکین در آزمایش های بالینی برای درمان کووید 19 را به عنوان اقدامی پیشگیرانه، اعلام کرد.

تیدروس ادهانوم گیبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت، در نشست آنلاین خبری، عنوان ساخت که این تصمیم پس از انتشار پژوهش در روز جمعه گذشته در مجله پزشکی«دی لانسیت»، گرفته شد.

العربیه گزارش داد؛ بر أساس این پژوهش هر گونه استفاده از کلوروکین یا مشتقات آن نظیر هیدروکسی کلوروکین درمقابله با کووید 19 اثر بخش نیست و چه بسا زیان بار هم باشد.