فرانسه از جمهوری اسلامی خواست حقوق سیاسی مردم ایران را رعایت کند

0
222

وزارت امور خارجۀ فرانسه نگرانی عمیق این کشور را نسبت به کشته شدن شمار بالایی از تظاهرکنندگان در ایران طی روزهای اخیر اعلام کرد و از جمهوری اسلامی خواست که به تعهدات بین المللی اش در زمینۀ حقوق بشر عمل کند.

در بیانیه ای که وزارت امور خارجۀ فرانسه به این مناسبت منتشر کرده آمده است که این کشور با نگرانی بسیار تظاهرات جاری در ایران را دنبال می کند و بار دیگر بر پایبندی خود به رعایت آزادی بیان، حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و دسترسی عموم به وسایل انتقال اخبار و اطلاعات تأکید می ورزد و از حکومت جمهوری اسلامی می خواهد که به تعهدات بین المللی خود در این زمینه ها و به ویژه در خصوص معاهدۀ بین المللی حقوق مدنی و سیاسی شهروندان عمل کند.

به گفتۀ سازمان عفو بین الملل دست کم طی روزهای گذشته بیش از ١٠۶ نفر از تظاهرکنندگان در ایران در نتیجۀ سرکوب پلیس کشته و صدها نفر دیگر زخمی و بازداشت شده اند. بر پایۀ گزارشات منابع مستقل شمار کشته شدگان به بیش از دویست تن می رسد.

به گزارش رادیوفرانسه؛ در این حال، علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در پیامی توئیتری با تکذیب این ارقام همۀ آنها را ساختگی خواند.