فرآیند مومیایی کردن در مصر باستان

0
695

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد قدمت فرآیند مومیایی کردن اجساد در مصر باستان از قدمت سلطنت مصر باستان نیز بیشتر است.

نتایج تجزیه و تحلیل روی یک مومیایی ماقبل تاریخی حاکی از آن است که مصریان باستان حدود پنج هزار و 600 سال پیش شروع به مومیایی کردن مردگان خود کرده‌اند که هزار و 500 سال پیش‌تر از آنچه تاکنون گمان می‌شد، است.

دانشمندان با انجام آزمایش روی قدیمی‌ترین مومیایی جهان به این نتیجه رسیده‌اند که مصریان باستان زودتر از آنچه تاکنون گمان می‌شد، اجساد را مومیایی می‌کردند. قدمت این مومیایی به 3700 تا 3500 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین جسد مومیایی‌شده انسان است. این مومیایی که «S. 293» نام دارد، در موزه تورین ایتالیا نگهداری می‌شود.

یافته‌های اخیر خبر از پیشینه طول و دراز فرآیند کلاسیک مومیایی کردن در مصر باستان می‌دهد، فرآیندی که بعدها به یکی از ستون‌های نمادین و اصلی فرهنگ مصر تبدیل شد.

مومیایی S. 293 از سال 1900 در موزه تورین نگهداری می‌شود اما تا پیش از این هیچ مطالعه دقیقی روی آن صورت نگرفته بود.

دانشمندان گمان می‌کردند که مومیایی S. 293 به دلیل گرما، خشکی و شوری بیایان‌های مصر، به صورت طبیعی مومیایی شده است و هیچ دخالت انسانی در این فرآیند طبیعی وجود نداشته است.

اما در سال 2014 یک تیم تحقیقاتی با بررسی باندهای پارچه‌ای پیچیده‌شده دور این مومیایی متوجه حضور مواد شیمیایی روی آنها شد. برای اثبات این موضوع لازم بود که روی خود مومیایی آزمایش‌هایی صورت بگیرد.

نتایج آنالیزهای شیمیایی حاکی از وجود مواد شیمیایی روی این مومیایی بود. این ماده شیمیایی از روغن گیاهی، ضمغ درخت کاج، عصاره یک گیاه معطر و صمغ یک گیاه ساخته شده بود.

این ماده حاوی مواد ضدباکتری نیز بود که ماده مشابه آن در اجسادی که 2500 سال بعد (دوره‌ای که مومیایی کردن اجساد در اوج خود بود) در مصر مومیایی شده‌اند نیز دیده می‌شود.

به گزارش آنا از ساینس آلرت،  همچنین نتایج تجزیه و تحلیل‌ها روی باندهای پارچه‌ای این مومیایی نشان می‌دهد که محل دفن آن در جنوب مصر بوده است.