فاکس نیوز: تصاویر آزمایش موشک «خرمشهر» در جمهوری اسلامی قدیمی است

0
276

شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی گفت تصاویر ویدیویی که جمهوری اسلامی به تازگی از آزمایش پرتاب موشک بالستیک خرمشهر پخش کرد، مربوط به یک آزمایش قدیمی است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه سوم مهر ماه منتشر شده است، ویدیوی پخش شده توسط رسانه های جمهوری اسلامی متعلق به هفت ماه پیش بوده و در آن آزمایش موشک پس از طی مسافتی در آسمان منفجر شده است.

این دو مقام آمریکایی گفته اند که نشانه‌ای مبنی برای این که در جمهوری اسلامی اخیرا یک آزمایش موشکی انجام شده باشد، در دست نیست.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی روز جمعه از آزمایش موشک خرمشهر با وزن یک تن و برد دو هزار تن خبر داده بودند. این موشک در رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق نیز به نمایش گذاشته شده بود.

پرزیدنت ترامپ، روز شنبه در پی انتشار خبر آزمایش موشک خرمشهر، در توئیتی نوشت که جمهوری اسلامی هم اکنون پرتاب موشک بالستیکی را آزمایش کرده است که می‌تواند به اسرائیل برسد. او در ادامه توئیت خود نوشت: «جمهوری اسلامی همچنین دارد با کره شمالی کار می کند، توافق زیادی بین ما نیست!»

 پرزیدنت ترامپ ، چند روز قبل از آن در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل رهبران دویست کشور جهان، توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را مایه شرمساری آمریکا خواند و گفت که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی زیر پوشش این توافق به توسعه موشک‌های بالیستیک و فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه ادامه دهد.

حسن روحانی رئیس جمهور جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات پرزیدنت ترامپ گفت که فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ماهیت دفاعی دارد و جمهوری اسلامی برای دفاع از خود نیاز به مجوز هیچکس ندارد.

حال به گزارش فاکس نیوز، ویدیویی پخش شده از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی که تصاویر پرتاب آزمایشی موشک خرمشهر را نشان داده است، قدیمی و متعلق به آزمایش موشکی هفت ماه پیش است.

فاکس نیوز، هفت ماه پیش خبر آزمایش موشکی جمهوری اسلامی را منتشر کرد که موجب واکنش کاخ سفید شد و به جمهوری اسلامی برای ادامه آزمایش‌های موشکی اخطار داد.

فاکس نیوز در این گزارش می‌گوید که موشک‌های برد متوسط جمهوری اسلامی بر پایه طراحی موشک بالستیک بی ام ۲۵ و موسادان کره شمالی ساخته شده است که حداکثر برد آن چهار هزار کیلومتر است و در صورتی که مشکلات فنی آن رفع شود، می‌تواند به اسرائیل برسد. علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هفته گذشته برد موشک خرمشهر را دو هزار کیلومتر است.

فاکس به نقل از مقام آمریکایی که ساختگی بودن ویدیوی پخش شده جمهوری اسلامی را تایید کرده است گفت که درباره برد این موشک مطمئن نیست چرا جمهوری اسلامی درباره آن دورغ می‌گوید. به گفته این مقام، شاید جمهوری اسلامی نمی‌خواهد اروپایی‌ها را بترساند.

فاکس به نقل از کارشناسان می‌گوید که جمهوری اسلامی با بیش از هزار موشک بالستیک برد کوتاه و میان برد، بزرگترین زردخانه موشک‌های بالستیک را در خاورمیانه دارد و در دو سال گذشته بیش از بیست آزمایش موشکی انجام داده است. به گفته مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی، ایران برای حزب الله در لبنان و رژیم اسد در سوریه و احتمالا حوثی ها در یمن، موشک و راکت تامین می‌کند.

به گزارش آمریکا؛ قطعنامه ۲۲۳۱ که پس از امضای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام در شورای امنیت سازمان مل تصویب شد، از جمهوری اسلامی می‌خواهد که از ساخت و آزمایش موشک‌های بالیستیک که با توانایی حمل سلاح‌های اتمی طراحی می‌شوند، خودداری کند.