فاکس‌نیوز: نقشه خاورمیانه را تغییر دهید

0
292

دونالد ترامپ باید از راه و روش رونالد ریگان پیروی کند. ریگان یک استراتژی تهاجمی برای تضعیف شوروی به کار برد که از شورش‌های بومی ضدکمونیستی در سراسر جهان حمایت کرد. امروزه، آمریکا باید از نیروهایی که مخالف و خواهان استقلال از سلطه ایران هستند، حمایت کند.

یک رسانه‌ آمریکایی وابسته به جمهوری‌خواهان، برای مقابله با ایران خواستار تغییر نقشه خاورمیانه شد.

به گزارش فرارو، وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز طی یادداشتی به قلم مایکل ماکوفسکی ضمن متهم ساختن ایران به ارتکاب تجاوزات در خاورمیانه، خواستار تغییر نقشه این منطقه شد.

ماکوفسکی نوشت: صعود ژئوپولیتیکی ایران، خطرناک‌ترین و مهمترین تحول در خاورمیانه در قرن کنونی است. در حالی که استراتژی جدید امنیت ملی ترامپ به درستی ایران را به عنوان یکی از چالش‌های مهم برای منافع امنیتی آمریکا شناسایی می‌کند، اما این استراتژی یک راهبرد ملموس درباره چگونگی مقابله با قدرت رو به رشد منطقه‌ای ایران ارائه نمی‌کند.

دونالد ترامپ باید از نمونه رونالد ریگان پیروی کند. ریگان یک استراتژی تهاجمی برای تضعیف شوروی به کار برد که از شورش‌های بومی ضدکمونیستی در سراسر جهان حمایت کرد. امروزه، آمریکا باید از نیروهایی که مخالف و خواهان استقلال از سلطه ایران هستند، حمایت کند.

در این یادداشت آمده: معکوس کردن تهدید استراتژیک ایران، مستلزم حضور نظامی پیوسته آمریکایی و کمک نظامی به نیروهای محلی در سوریه و عراق است. علاوه بر این، این امر مستلزم حمایت بیشتر از متحدان منطقه‌ای‌مان همچون اسرائیل و اردن است. کسانی که باید اقدامات تحریک‌آمیز ایران و نایبانش را مهار کنند. با این حال، این موضع تهاجمی حتی برای مهار ایران هم کافی نیست چه رسد به تغییر مسیر این کشور.

آمریکا نیاز دارد تا کشورهای سوریه، عراق، لبنان و یمن را همانگونه که هستند، بشناسد: کشورهای ناکام و دارای ساختار مصنوعی که اکنون تحت سیطره ایران هستند. ابقای سوریه، عراق، لبنان و یمن به شکل کنونی، غیر طبیعی بوده و منافع ایران را تامین می‌کند. مرزهای این کشورها مقدس نیست. مرزهایی که ظاهرا توسط افراد مست و چشم‌بسته ترسیم شده‌اند.

سوریه، عراق، لبنان و یمن آنگونه که آمریکا آن‌ها را می‌بیند، دولت – ملت نیستند. بلکه در مقابل، این کشورها ساختارهای مصنوعی پس از جنگ جهانی اول هستند که اغلب از خاکسترهای امپراتوری عثمانی خلق شدند.

ماکوفسکی ادامه می دهد: در حقیقت، آسیپ‌پذیری اصلی استراتژی منطقه‌ای ایران، اتکای آن بر رژیم‌های وحشی است که بر سرزمین‌های از هم پاشیده توسط شکاف‌های قومی- فرقه‌ای حکومت می‌کنند. آمریکا باید با حمایت از نیروهایی که مخالف ایران و خواهان استقلال یا خودمختاری بیشتر از پایتخت‌هایشان در سوریه، عراق، لبنان و یمن هستند، از این نقطه ضعف بهره ببرد.

نتیجه، تبدیل این کشورهای ناکام به کنفدراسیون‌های سست یا کشورهای جدید، خواهد بود که مرزهای جدید دارند و با خطوط فرقه‌ای به طور طبیعی سازگار هستند.

هرگونه بازترسیم روابط سیاسی یا مرزها، خیلی پیچیده است و آمریکا نمی‌تواند نتایج را دیکته کند. با این حال، ما (آمریکایی‌ها) می توانیم بر آنها تاثیر بگذاریم.

در ادامه یادداشت، پیشنهاداتی در راستای تغییر نقشه خاورمیانه مطرح شده که به شرح زیر است:

1- زمانی گروه‌های در حال نزاع متحد شوند و حکمرانی را بهبود بخشند، ما می‌توانیم دادن سلاح به عراق را متوقف کنیم و حمایت و کمک نیرومند نظامی برای یک دولت کردی نهایی در عراق را اعلام کنیم.

2- در سوریه، ما می‌توانیم یک نظام کنفدراسیون منسجم قومی یا دولت‌های مجزا که توازن یکدیگر را حفظ کنند، را دنبال کنیم. علوی‌های تحت سیطره ایران در ساحل، کردها در شمال شرق و عرب‌های سنی در مرکز. علاوه بر این، ما می‌توانیم با بهبود روابط با کشور آذربایجان، نشان دهیم که ما ضدشیعی نیستیم.

منفعت احتمالی و اضافی چنین رویکردی می‌تواند برانگیختن تنش‌ها در داخل ایران باشد که دارای جمعیت بزرگی از کردها و آذری‌ها است. از این طریق، رژیم رادیکال در تهران تضعیف می‌شود.

شاید برخی استدلال کنند که این رویکرد غیرعملی، بی‌ثبات‌کننده است و برای ایران فرصت جدیدی فراهم می‌کند. شاید اینگونه باشد. اما مسیر کنونی خاورمیانه خطرناک‌تر است.

در پایان یادداشت آمده: ترامپ باید نزاع را به ایران بکشد. ساختار سیاسی کنونی خاورمیانه، منافع ایران را تامین می‌کند. زمان آن رسیده که این ساختار را زیر و رو کرد.

مقاله قبلیتهران و البرز با زلزله ۴.۲ ریشتری لرزیدند
مقاله بعدیجیمی کیمل اشتباهات اسکار ۲۰۱۷ را مرور کرد
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...