فاجعه ای دیگر برای آثار تاریخی ایران؛ پختن “کباب” روی سنگ قبرهای کهن..!(به همراه تصاویر)

0
733

تکه هایی از سنگ قبرهای قدیمی توسط زائران به سنگ اجاق کباب تبدیل شده اند و برخی از آن ها به عنوان سنگ های راه پله به کار رفته و برای همیشه دفن شدند؛ این روایت گورستان تاریخی امام زاده ابوالوفا در شهرستان کوهدشت است.

 روستای “بِلَفا” معروف به ابوالوفا در 25 کیلومتری کوهدشت قبر یکی از امام زاده ها را به همین نام در خود جای داده است که هر روزه زائران بی شماری را به سمت خود می کشاند.

امام زاده ابوالوفا در بین مردم کوهدشت از جایگاه بلندی برخوردار است به طوری که بیشتر مردم این دیار به آن سوگند یاد می کنند.

و اما از دیگر ابعاد اهمیت این روستا سنگ قبرهای تاریخی است که زیرپای عابران محو شده اند و پیش تر مهر در گزارشی با عنوان ” تاریخ زیر پای رهگذران، سنگ قبرهایی که راه پله شدند” به عمق فاجعه نابودی سنگ قبرهای کهن در محوطه ی این امام زاده پرداخته بود.

قبل از آن نیز خبرگزاری مهر در دو گزارش دیگر – که آنها را از اینجا و اینجا می توانید ببینید – به اهمیت این قبرستان تاریخی پرداخته و نسبت به روند تخریب ها در آن هشدار داده بود که البته متاسفانه شاهد واکنش شایسته ای از سوی متولیان امر نبودیم.

اما نه تنها پس از گذشت یک سال هیچ اقدامی از سوی متولیان صورت نگرفت که امروز باز قصه ای درد آورتر از سنگ قبرهای محوطه ابوالوفا به گوش می رسد به طوریکه سنگ قبرهای بی شماری در محوطه روی هم جمع شده و بعضی از سنگ قبرها زیر پای عابران درحال محو شدن هستند.

در محوطه این امام زاده که در حال حاضر به بازار فروش اسباب بازی ها و تسبیح و مهره و تزئینات زنانه بدلی تبدیل شده است سنگ قبرهایی را می بینی که بر اثر رفت و آمدهای روزانه کم کم زیر پای عابران از بین رفته اند.

جالب است که تکه هایی از این سنگ قبرهای قدیمی توسط زائران به سنگ اجاق برای کباب تبدیل شده اند و تکه هایی دیگر در گوشه و کنار محوطه پراکنده روی زمین افتاده اند.

این درحالی ست که این سنگ قبرهای قدیمی بخشی از تاریخ این سرزمین را با خود به آینده منتقل می کنند و امروز مقابل چشم متولیان امر زیر پای عابران له شده و یا به عنوان سنگ راه پله برای همیشه زیر خروارها سیمان دفن شدند.

بازار پیرامون امام زاده ابوالوفا را بچه ها می چرخانند. گذشته ازافرادی که دعا و طالع می فروشند و زن هایی را به دور خود جمع کرده تا کنار امام زاده برای شان دعا بخوانند، بچه های آفتاب سوخته ای را می بینی که هرکدام نان آور خانواده ای هستند.

یکی بستنی دست مشتری می دهد و یکی آب نبات های پهن شده مقابل امام زاده را جار می زند و دیگری تسبیح و مهره و اسباب بازی می فروشد.

 یکی از این بچه ها در حالی که چوب درازی را در دیگ پشمکش می چرخاند به خبرنگار مهر می گوید: تابستان ها که تعطیل هستیم درآمد خوبی دارم. پدرم در تهران کارگری می کند و من هم اینجا خرج خانواده را تامین می کنم. اما هر کدام از این بچه ها برای خود بازاری های خوبی شده اند و می توانند در آینده گلیم زندگی خود را از آب کاسبی بیرون بکشند.

آن چه نمی توان به آسانی از کنارش رد شد، محوطه ی بزرگی با آشغال هایی پخش شده در اطرافش است. اینجا جای استراحت زائرانی است که می آیند و تا پاسی از شب را در زائرسرای نیمه تمام امامزاده مستقر می شوند.

کف یکی از محوطه ها سیمان است و کف دیگری هنوز خاکی است و باید مدام غبار برخاسته از رفت و آمدها را نوش جان ریه هایت کنی.

هرچه محوطه به مغازه ها نزدیک می شود زباله ها هم بیشتر می شوند به طوریکه برخی جاها انگار محل دفن زباله ها هستند و انگار سال هاست دستی به پاک کردنشان دراز نشده است.

این زائرسرا چند سال پیش قبرستان بزرگی بود با میل های تاریخی عمود که بالای سر قبرها ایستاده بودند تا تاریخی کهن را روایت کنند اما امروز سنگ هرکدام از میل ها و سنگ قبرها که عجولانه به تیغه ی لودرها سپرده شدند، گوشه ای افتاده اند و بیشترشان به جای سنگ های راه پله برای همیشه دفن شدند.

از اینکه بگذریم اینجا زائرسرایی ست که سال ها به همین شکل نیمه تمام باقی مانده و با فضای بدون در و پنجره و بازش تنها می تواند جای شلوغ زائرانی باشد که شب را در آن می مانند.

این درحالی است که امام زاده با این همه زائر و این همه ارادتمند درآمد خوبی دارد و اگر هرماه یک سوم درآمدش صرف هزینه ی زائرسرا می شد امروز با مشکل جدی روبه رو نبود.

اطراف امام زاده زمین های وسیعی پهن شده است اما هنوز پارکینگی برای این همه ماشین فراهم نشده است تا راننده ها مجبور باشند ماشین های خود را در قبرستان و روی قبرها پارک کنند.

سنگ قبرهای تاریخی “پله” شدند.

اطراف زائرسرا بسیار تاریک است و هنوز از روشنایی برخوردار نیست به همین خاطر راننده ها مجبورند ماشین های خود را درنزدیک ترین مکان به زائرسرا و درست روی قبرها پارک کنند.

مدیر اداره اوقاف شهرستان کوهدشت  می گوید: مصالح لازم برای تکمیل زائرسرای امام زاده ابوالوفا خریداری شده اند و در اوایل شهریورماه عملیات ساخت این زائرسرا ادامه داده می شود.

محمود عبدالهی در رابطه با سنگ قبرهای ویران شده ی اطراف امام زاده، ضمن اظهار تاسف از وضعیت به وجود آمده ادامه می دهد: برای سنگ قبرهایی که راه پله شده اند دیگر نمی توان کاری کرد و کار از کار گذشته است اما بنا نهاده ایم سنگ قبرهای کف محوطه ابتدا بازسازی شوند و بالا بیایند بعد کف محوطه سنگ فرش شود.

عبدالهی در مورد وضعیت زباله های اطراف امام زاده و قبرستان تاریخی هم یادآور می شود: دو نفر از امروز 20 خرداد برای پاکیزه کردن محوطه به کارگیری شده اند که امید می رود با این وجود دیگر شاهد وجود زباله های محوطه نباشیم.

سنگ قبرهای تاریخی دیگر با تاریخ وداع کرده اند و به نظر می رسد دیگر راهی برای نجات آنها نیست. با این حال دست کم نجات آنچه به جای مانده و ساماندهی اطراف این امامزاده مواردی است که مردم از مسئولان طلب دارند؛ باشد که سال دیگر بازهم ننویسیم دیگر چیزی از قبرستان تاریخی ابوالوفا باقی نماند.