فابیوس: در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، علاوه بر پیشرفت‌ها، اختلافاتی هم وجود دارد

0
201

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه ١٦اسفند/ ٧ مارس، بعد از دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا، در پاریس گفت در مذاکرات هسته ای میان کشورهای غربی و جمهوری اسلامی «پیشرفت هایی» بدست آمده اما «اختلافاتی» هم وجود دارد. جان کری می گوید آمریکا و فرانسه دربارۀ مذاکرات جاری اتمی با جمهوری اسلامی تحلیلی مشابه دارند.

این دیدار دو جانبه قبل از ملاقات وزرای خارجه فرانسه، آمریکا، آلمان و بریتانیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاریس درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی انجام شد.

آقای فابیوس که در کنار وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری سخن می گفت توضیح نداد که هدف او از وجود اختلافات، آیا اختلاف با جمهوری اسلامی است و یا اختلاف  با آمریکا؟ او با این حال تأکید کرد که این اختلافات باید برطرف گردند و روی آن کار صورت گیرد.

در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه، وزیر امور خارجۀ آمریکا گفت که اختلاف میان قدرت های غربی و جمهوری اسلامی است. وی تصریح کرد که آمریکا و فرانسه دربارۀ مذاکرات جاری اتمی با جمهوری اسلامی تحلیلی مشابه دارند و وظیفۀ تهران است که ماهیت صلح آمیز برنامۀ اتمی اش را به جهان اثبات کند.

او گفت که ارزیابی فرانسه و آمریکا بر سر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی مشترک است به این معنا که برغم پیشرفت گفتگوها با جمهوری اسلامی، اختلافاتی با این کشور بر سر برنامۀ اتمی اش باقی مانده است. وزیر امور خارجۀ آمریکا اضافه کرد که هدف از مذاکرات طی روزها و هفته های بحرانی آینده از میان بردن همین اختلافات است.

 تا کنون در مورد جزئیات دیدار وزرای خارجه هر ٤ کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاریس، جزئیاتی منتشر نشده است اما خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که “جان کری” می‌کوشد در کنار همتایان اروپایی‌اش جبهۀ واحدی در مذاکرات هسته ای با ایران تشکیل بدهد، در حالی که همتای فرانسوی وی “لوران فابیوس”، خواستار توافقی محکم تر از پیش، بر سربرنامۀ اتمی ایران است.

دیروز وزیر امور خارجۀ فرانسه، با اشاره به گفتگوهای اخیر محمدجواد ظریف و جان کری در سوئیس و خطوط اساسی یک توافق احتمالی میان آمریکا و جمهوری اسلامی، گفت که هنوز پیشرفت های بیشتری در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی باید صورت بپذیرد.

اگرچه فرانسه رسماً اعلام می کند که میان این کشور وآمریکا، بر سر آهنگ و مضمون مذاکرات اتمی با تهران اختلافی وجود ندارد، اما منابع آگاه، وجود اختلاف نظر میان دو کشور را پنهان نمی کنند. آنان تأکید می کنند که قدرت‌های جهانی در مذاکرات دو جانبه میان آمریکا و جمهوری اسلامی حضور ندارند.