فابیوس از لغو بخشی از تحریم‌های ایران در ماه دسامبر خبر داد

0
155

 یک روز پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در ژنو، لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، اعلام کرد که اتحادیه اروپا اولین لغو تحریم‌های خود علیه ایران را در ماه دسامبر انجام خواهد داد. آقای فابیوس بدون آن که به تحریم خاصی اشاره کند، تأکید کرد که لغو این تحریم‌ها «محدود، هدفمند و برگشت‌پذیر» خواهد بود.

وزیر امورخارجه فرانسه، امروز در گفت‌وگو با رادیوی فرانسوی “اروپا 1” گفت: کاهش تحریم‌های علیه ایران از ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وی اضافه کرد که اتحادیه اروپا اولین نشست خود در این زمینه را تا چند هفته دیگر در سطح وزرای امورخارجه کشورهای عضو این اتحادیه برگزار خواهد کرد.

فابیوس گفت که آمریکا نیز در زمینه لغو تحریم‌های ایران اقدام مشابه انجام خواهد داد.

وی درباره موضع اسرائیل در این زمینه و احتمال حمله نظامی از سوی این کشور علیه ایران گفت که در این مرحله این احتمال وجود ندارد به دلیل آن که هیچ کس آن را درک نخواهد کرد.

وزیر امورخارجه فرانسه، همچنین درباره این که برای اولین بار به ایران امکان غنی‌سازی اورانیوم داده شده درصورتی که طی ده سال گذشته تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد این غنی سازی را رد می کردند، گفت که در آینده به صورت خیلی سخت‌تری این امر را محدود می کنیم.

وی با این حال تأکید کرد که توافق هسته‌ای ژنو به ایران اجازه نخواهد داد هرگونه که می‌خواهد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و اکنون یک محدودیت مشخص وجود دارد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با گروه ١+٥ در ژنو، این کشور نمی تواند بیش از ٥ درصد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد. و ذخیره اورانیوم ٢٠ درصدی ایران نیز باید تا شش ماه دیگر خنثی شود.