غیرمحتمل بودن توافق با جمهوری اسلامی

0
230

نمایندگان هر دو حزب ایالات متحده درباره دستیابی به توافق جدید با جمهوری اسلامی تردید دارند.

یک‌شنبه 29 خرداد، دولت جو بایدن یک پیشنهاد روی میز گذاشته است اما جمهوری اسلامی تمایل کمی به بازبرقراری توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»،‌ نشان می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، به طور یکجانبه آمریکا را از توافق سال 2015 خارج کرد و مذاکرات احیای برجام در دولت بایدن از سر گرفته شد. این مذاکرات در چهار ماه گذشته هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

اینکه جمهوری اسلامی به پذیرفتن پیشنهاد روی میز دولت بایدن و متحدان اروپایی‌ خود تمایلی ندارد به این معنی است که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت بایدن در وضعیتی «بلاتکلیف» است.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به هیل گفته است: «نسبت به اینکه توافقی در کار باشد خوش‌بین نیستم. دولت گمان می‌کند به لحاظ استراتژیک نگهداشتن پیشنهاد روی میز منطقی است، اما من مسیر رو به جلویی نمی‌بینم.»

به گفته منندز، پذیرش توافق جدید یک «اجماع قاطع» در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است که احیای توافق را دشوار می‌کند.

به باور منندز در داخل ایران اختلاف‌نظر وجود دارد و هیچ مسیر رو به جلوی روشنی وجود ندارد.

سناتور بن کاردین، یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی نیز گفت: «حدس من این است که در این مرحله روشن نیست که جمهوری اسلامی خواهان توافق است یا خیر. در داخل ایران نوعی اختلاف‌نظر وجود دارد. ایالات متحده پیشنهاد خودش را ارائه کرده و توپ واقعا در زمین جمهوری اسلامی است.»

العربیه به نقل هیل نوشت، سناتورهایی که در جلسه توجیهی شورای روابط خارجی آمریکا در چهارشنبه هفته گذشته حضور داشتند، چشم‌انداز پیش‌ رو را «ترغیب‌کننده» نمی‌بینند.

برخی دیگر هم گفته‌اند که قرار بود مذاکرات تا پایان فوریه به نتیجه برسد و اگر توافقی حاصل نشد، مذاکرات متوقف شود.

گروهی دیگر بر این باورند که جمهوری اسلامی خواستار همکاری با غرب بر سر نظارت کامل بر برنامه‌های اتمی خود نیست.