غازی حمد: وضع رابطه ما با ایران آسیب دیده است و ایران پول کمتری به ما می دهد..

0
203

سران حماس تایید می کنند که اختلافی کم سابقه بین گروهش و دولت ایران ایجاد شده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ رویترز امروز گزارش کرد که حماس خود اعلام کرده ایران کمک های نقدی به آن گروه را به دلیل حمایت از مخالفان اسد کاهش داده است. غازی حمد می گوید:  “حماس از انقلاب سوریه حمایت می کند، اما ایران از رژیم سوریه پشتیبانی کرده است.

حماس رسماً سال گذشته تصمیم گرفت از هم پیمانی با اسد دست بردارد و از مخالفان او حمایت کند.

شایان ذکر است که حماس یک گروه سنی مذهبی است که در جنبش اخوان المسلمین مصر ریشه داشته و چنین تمایلاتی خط فکری اسلامگرایان حماس را به مخالفان مسلح بشار اسد که مورد حمایت مصر، عربستان سعودی و قطر هستند، نزدیک می کند.

غازی حمد از سران حماس، در مصاحبه با رویترز در مورد رابطه با ایران گفت: روابط ما با حکومت اسلامی، هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی آسیب شدیدی دیده است.

به نوشته رویترز، به گفته “یک منبع دیپلماتیک در خاورمیانه” اشاره داشت و گفت: حکومت ایران درگذشته ماهیانه 20 میلیون دلار به حماس کمک می کرد تا با آن حقوق 50 هزار نفر از کارکنان دولتی در غزه را بپردازد.

پیشتر از این تعدادی از مقام های ارشد حماس در گفتگویی با رادیو بی بی سی بیان داشتند که بسیار از بزرگان حماس به قاهره نقل مکان و در مواردی از سیاست ایران در مورد بحران سوریه انتقاد کرده اند.

بطور نمونه، موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل، نوامبر گذشته در قاهره گفته بود: “ایران برای از دست ندادن افکار عمومی جهان عرب، باید در سیاستش در قبال سوریه تجدید نظر کند.”