عکس خیره کننده هابل از تابستان زحل

0
282

تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا موفق شده است تصویری خیره کننده از فصل تابستان در سیاره زیبای زحل به همراه نمایش دو قمر یخی آن در یک قاب ثبت کند که به درک دانشمندان از تاریخ و تکامل این سیاره کمک می کند.

 تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا در ۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ تصویری مسحور کننده از زحل ثبت کرده است. این عکس زمانی گرفته شده است که این سیاره ۸۳۹ میلیون مایل از زمین فاصله داشته و نیمکره شمالی آن در تابستان به سر می‌برد.

در این تصویر می‌توان چند طوفان کوچک جوی و ویژگی‌های گذرا را که هر سال می‌آیند و می‌روند، مشاهده کرد. 

این سیاره به دلیل جو خود که عمدتا از هیدروژن و هلیوم ساخته شده و دارای اثری از آمونیاک، متان، بخار آب و هیدروکربن‌ها است، به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد دیده می‌شود.

تلسکوپ فضایی هابل همچنین یک مه مایل به قرمز را بر روی نیمکره شمالی زحل نشان می‌دهد که ممکن است ناشی از گرم شدن بر اثر افزایش تابش نور خورشید باشد. این اتفاق می‌تواند گردش جو را تغییر دهد یا در مقادیر تولید دود فتوشیمیایی مداخله کند.

“امی سایمون” محقق اصلی‌ پروژه از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: شگفت آور است که حتی در طول چند سال، ما شاهد تغییرات فصلی در زحل هستیم.

این تصویر همچنین دو قمر یخی زحل را نشان می‌دهد: قمر “میماس”(Mimas) در سمت راست و قمر “انسلادوس”(Enceladus) در پایین تصویر و حلقه‌های چشمگیر زحل نیز به وضوح دیده می شوند. 

چگونگی و زمان شکل گیری حلقه‌های زحل تا به امروز یکی از بزرگترین رازهای سر به مهر دنیای نجوم باقی مانده است. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است آنها مانند سیاره زحل بیش از ۴ میلیارد سال عمر داشته باشند. با این حال، دیگر فرضیه‌ها می‌گویند که ممکن است این حلقه‌ها در دوران دایناسورها شکل گرفته باشند.

“مایکل وونگ” از دانشگاه کالیفرنیا برکلی گفت: اندازه‌گیری‌های فضاپیمای “کاسینی” ناسا از دانه‌های کوچکی که بر جو زحل می‌بارند، نشان می‌دهد که این حلقه‌ها ممکن است فقط ۳۰۰ میلیون سال دیگر دوام بیاورند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، این تصویر نتیجه پروژه‌ای موسوم به “OPAL” است که به دانشمندان کمک می‌کند تکامل سیاره‌های غول گازی منظومه شمسی را درک کنند.