عملیات سوخت‌گیری در آسمان توسط پهپاد بوئینگ

0
333

برای اولین بار یک هواگرد بدون خدمه با موفقیت توانست سوخت هواگرد دیگری را در حالی که هر دو در آسمان در حال پرواز بودند، تامین کند.

 در این آزمایش هواپیمای بدون سرنشین MQ-25 T1 بوئینگ توانست عملیات سوخت گیری هوایی را با موفقیت انجام دهد و سوخت را به هواگرد اف/ای-۱۸ سوپر هورنت نیروی دریایی ایالات متحده منتقل کند.

پس از آنکه بوئینگ قرارداد ۸۰۵ میلیون دلاری نیروی دریایی ایالات متحده را برنده شد، MQ-25 T1 که در نیروی دریایی با نام “Stingray”  شناخته می‌شود، در تاسیسات بوئینگ در سنت لوئیس میسوری طراحی و ساخته شد.

 نمونه اولیه این هواپیمای بدون سرنشین اولین پرواز مستقل خود را در فرودگاه میدامریکا سنت لوئیس در سال ۲۰۱۹ انجام داد البته در آن زمان عملیات سوختگیری هوایی انجام نشد. طی عملیات اخیر خلبان جنگنده در نزدیکی و پشت هواپیمای بدون سرنشین شروع به پرواز کرد، در آن زمان MQ-۲۵ ابزار مخروطی شکل خود برای سوخت گیری را آزاد کرد.

گیزمگ نوشت، این ابزار یک مخزن قیف مانند است که در انتهای یک شلنگ بلند قرار دارد. سپس خلبان به گونه‌ای حرکت کرد  که آن ابزار توانست با مخزن سوخت اف/ای-۱۸ سوپر هورنت جفت شود و در این هنگام سوخت از MQ-۲۵ به اف/ای-۱۸ سوپر هورنت منتقل شد.

رسانه‌های علمی داخلی نوشتند؛ طبق گفته بوئینگ هر دو هواپیما با سرعت و ارتفاع مناسب با عملیات در حال پرواز بودند.

آنها در نظر دارند تا از آن برای سوخت‌گیری هوایی هواگردهایی مانند اف/ای-۱۸ سوپر هورنت، ئی‌ای-۱۸جی گرولر و اف-۳۵ لایتنینگ ۲ استفاده کنند.

MQ-25 T1 اکنون قرار است به نورفولک، ویرجینیا ارسال شود تا اواخر سال جاری میلادی در آنجا آزمایشات عرشه ناو هواپیمابر را انجام دهد.