عملیات تجسسی پلیس آلمان علیه یک فرمانده احتمالی داعش

0
206

پلیس آلمان در یک عملیات غافلگیرکننده‌ی تجسسی در نزدیکی شهر ماینتس واقع در ایالت راین‌لندفالتس این کشور، خانه‌ی شخصی را جستجو کرد که احتمالا از فرماندهان گروه تروریستی “دولت اسلامی” بوده است.

سخنگوی دادستانی کل آلمان روز یکشنبه (۷ فوریه/۱۸ بهمن) اعلام کرد که در یک عملیات تجسسی پلیس در نزدیکی شهر ماینتس خانه‌ی افرادی تفتیش شده که گمان می‌‌رود در جنگ داخلی سوریه در خدمت سازمان‌های تروریستی بوده‌اند.

در این عملیات شواهدی مشخص برای نقشه‌های تروریستی یافت نشده است. دادستانی کل آلمان نام سازمان تروریستی را نیز ذکر نکرده و همچنین درباره‌ی ملیت افراد مظنون چیزی نگفته است. اینکه آیا در این عملیات فردی بازداشت شده یا نه نیز هنوز روشن نیست.

اطلاعاتی که “اشپیگل” منتشر کرده

خبر عملیات تجسسی پلیس را نخست “اشپیگل‌آنلاین” منتشر و اعلام کرد که یکی از افراد مظنون از فرماندهان گروه تروریستی “دولت اسلامی” در سوریه بوده است.

این پایگاه اینترنتی می‌نویسد، “سنکت یوهان” نام روستایی زیبا با ۸۰۰ تن جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر ماینتس است. این روستا از جمله شماری پناهجوی سوری را در خود جای داده است. در دو خانه‌ی این روستا افرادی اسکان یافته‌اند که از جنگ و پیگرد در سوریه گریخته‌اند.

با این همه ظاهرا در این خانه‌ها فقط قربانیان رژیم اسد یا گروه تروریستی “دولت اسلامی” زندگی نمی‌کنند. تحقیقات فرستنده‌ی تلویزیونی “اشپیگل” حاکی از آن است که یکی از پناهجویان، از ستیزه‌جویان بلندپایه‌ی “دولت اسلامی” بوده است.

طبق این گزارش، فعالان سوری در اینترنت هشدار داده‌اند که این مرد ۳۲ ساله خود را به عنوان عامل انتحاری آینده در اختیار سازمانش قرار داده است. نام او “بسام” ذکر شده است. او از قرار معلوم در یکی از واحدهای رزمی جهادگرایان در الکسرا می‌جنگیده و احتمالا فرمانده نظامی منطقه‌ی غربی دیرالزور، شهری در شرق سوریه بوده است.

شاهدانی که فرستنده‌ی تلویزیونی “اشپیگل” با آنان صحبت کرده، راهی را که این فرد پیموده، همان‌گونه توصیف کرده‌اند که در مورد بسیاری از سوری‌های نسل او هم صدق می‌کند: با آغاز قیام علیه رژیم بشار اسد در سوریه “بسام” نخست به شورشیان ملحق شده و سپس به اسلام‌گرایان جبهه‌ی نصرت پیوسته و سرانجام از سازمان تروریستی “دولت اسلامی” سردرآورده است.

“فرماندهی مخوف”

روز یکشنبه ماموران پلیس به دستور دادستانی کل آلمان خانه‌ی “بسام” و یک فرد مظنون دیگر را تفتیش کرده‌اند. این دومین عملیات تجسسی پلیس آلمان علیه جهادگرایان در عرض یک هفته است.

چند روز پیش عملیاتی مشابه در برلین و ایالت‌های نیدزاکسن و نوردراین‌وستفالن صورت گرفت. اما ماموران نشانه‌هایی مشخص دال بر نقشه‌هایی برای عملیات تروریستی در این خانه‌ها نیافتند.

به گزارش “اشپیگل‌آنلاین”، شاهدان گوناگونی مستقل از یکدیگر گفته‌اند که “بسام” فرماندهی مخوف بوده که مسوول مرگ ده‌ها انسان در دیرالزور و اطراف آن است.

به گفته‌ی آنان، “بسام” موقعیت فرماندهی خود را در گروه “دولت اسلامی” مدیون برادرش است که برای این تشکیلات به عنوان قاضی شرع فعالیت می‌کند. “بسام” در واقع می‌خواسته عامل انتحاری شود ولی برادرش او را منصرف کرده و ترتیبی داده تا فرمانده شود.

این موضوع را شخصی که معتمد این دو برادر بوده و در زمان گفت‌وگو حضور داشته تایید کرده است.
اواخر تابستان ۲۰۱۵ ارتش آزاد سوریه “بسام” را در یک ایستگاه کنترل در شمال حلب متوقف کرده است. به ارتش آزاد سوریه گزارش رسیده بود که “بسام” با ده‌ها هزار دلار پول رهسپار ترکیه است.

ارتش آزاد ترکیه او را بازداشت و پول‌ها را ضبط می‌کند. ولی حدود ۲۰ روز بعد او به دلایلی ناروشن آزاد می‌شود. در تلفن همراهی که از او برجای مانده مقادیر زیادی تبلیغات گروه “دولت اسلامی” وجود دارد.

“بسام” در پاییز وارد آلمان می‌شود. “اشپیگل” این هفته در ایالت راین‌لندفالتس رد او را یافته است. بسام منکر آن است که برای “دولت اسلامی” فعالیت می‌کرده است. او اتهامات فعالان سوری را رد می‌کند و می‌گوید ادعاهای آنان در اینترنت دروغ است.

او همچنین تاکید می‌کند که دیگر با برادرش کاری ندارد و از این موضوع نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که چرا ارتش آزاد سوریه او را بازداشت کرده است.

“بسام” گفته است که اکنون قصد دارد خود را روی آینده‌ی شغلی‌اش متمرکز کند. او می‌خواهد نخست آلمانی یاد بگیرد و سپس به عنوان آشپز کار کند.