عملیات تجسسی در سراسر اروپا برای یافتن اسلام‌گرایان افراطی

0
169

به دنبال پیگرد گسترده علیه یک شبکه از اسلام‌گرایان افراطی در سراسر اروپا، پلیس موفق شد ۱۳ نفر را در شش کشور دستگیر کند. برنامه این گروه انجام عملیات تروریستی در خاورمیانه بوده است.

قوه قضایی ایتالیا دستور بازداشت یک گروه ۱۷ نفره را داده است؛ ۱۶ کرد و یک نفر اهل کوسوو. این حکم در ارتباط با مبارزه با یک شبکه جهانی تروریستی است. در همین رابطه شش نفر در ایتالیا، چهار نفر در بریتانیا و سه تن در نروژ بازداشت شده‌اند.

از جمله اتهامات بازداشت‌شدگان این است که قصد داشته‌اند یکی از اسلام‌گرایان افراطی را از زندانی در نروژ آزاد و چند حمله را نیز در خاورمیانه سازماندهی کنند. نجم‌الدین فرج احمد ملقب به ملا کریکار از رهبران گروه انصار اسلام است. دولت نروژ این فرد را به این دلیل که در عراق حکم اعدام در انتظار اوست، از سال ۲۰۰۳ تاکنون به عراق استرداد نکرده است.

ملا کریکار در ماه اکتبر سال جاری به ۱۸ ماه حبس محکوم شد. علت این محکومیت تمجید او از ترور همکاران مجله هفتگی شارلی ابدو، چاپ فرانسه است. در روز هفتم ژانویه سال جاری میلادی به دنبال حمله اعضای وابسته به شبکه القاعده‌ی یمن به دفتر نشریه‌ی طنز شارلی ابدو در پاریس، ۱۲ نفر به قتل رسیدند.

کریکار هم‌چنین متهم است که برخی را به قتل یک مهاجر کرد در نروژ تشویق کرده است. البته گفته می‌شود که او از ماه مه سال ۲۰۰۲ میلادی دیگر رهبر گروه انصار اسلام نیست. این گروه عمدتا متشکل از کردهای مسلمان افراطی است که از سپتامبر ۲۰۰۳ حملات تروریستی بسیاری را در عراق انجام داده است و با شبکه القاعده همکاری می‌کند. هدف این گروه ایجاد یک دولت اسلامی در کردستان عراق است.

شبکه یاد شده در عین حال تامین نیروی انسانی برای اسلامگرایان داعش را نیز بر عهده دارد. احتمال داده می‌شود که بسیاری از کسانی که پلیس اروپا در تعقیب‌شان هستند در سوریه یا عراق تا حالا کشته شده‌ باشند. در عملیات پلیس اروپا نروژ، فنلاند، آلمان، بریتانیا و سویس شرکت کرده‌اند.

فعالیت شبکه تروریستی انصار اسلام در آلمان

گروه انصار اسلام سال‌هاست که در آلمان هم فعال است. این گروه متهم به سازماندهی حملاتی در خارج از عراق نیز هست، از جمله تلاش برای حمله به نشست ناتو در استانبول در سال ۲۰۰۴ میلادی.

به گزارش دویچه وله؛ سازمان اطلاعات نروژ اعلام کرده است که علاوه بر ملا کریکارکه اکنون در بازداشت به سر می‌برد حکم دستگیری دو نفر دیگر نیز صادر شده است که متهم به دست داشتن در یک عملیات تروریستی در ایتالیا هستند. روز جمعه (۱۳ نوامبر) دادگاه درباره استرداد آن‌ها به ایتالیا تصمیم می‌گیرد.