علی فدوی: نمادی از بازداشت ملوانان آمریکایی ساخته خواهد شد

0
148

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه می گوید “نمادی از دستگیری ملوانان آمریکایی در خلیج‌فارس” در سال های آینده ساخته می شود. او گفته این نماد “برای بازدید کاروان‌های راهیان‌نور دریایی” ساخته خواهد شد.

ده ملوان آمریکایی، یک زن و ۹ مرد، در دی ماه گذشته به دنبال نقص فنی قایقشان ناخواسته وارد آب های ایران شدند و برای چند ساعت توسط سپاه پاسداران ایران بازداشت و سپس آزاد شدند.  جان کری، وزیر خارجه آمریکا از ایران به خاطر آزادی آنان تشکر کرد.

سپاه می گوید با ملوانان رفتار خوبی داشته اما طی چند ساعتی که آنها در بازداشت نیروهای سپاه بودند، وادار شدند که مانند اسیران جنگی زانو بزنند، هنگام بازداشت تحت فیلم برداری های مختلف قرار بگیرند و  به خاطر ورود ناخواسته به آبهای عذرخواهی کنند. بعدا نیز در اقدامی سازماندهی شده در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ افرادی خود را به شکل آنها درآوردند که به آنها زنجیرهای پلاستیکی زده شده بود.

نیروی دریایی آمریکا رفتار سپاه پاسداران را غیرحرفه ای خوانده و گفته است هر ملوانی، به ملوانان دیگر در شرایطی که شناورهای آنها در دریا دچار نقص فنی شود، کمک می کند، همانطوری که قبلا نیروهای آمریکایی به ایرانی ها کمک کرده اند.

ناظران می گویند با توجه به اینکه ایران و آمریکا در جنگ نیستند، و اخیرا نیز بر سر مسئله برنامه هسته ای ایران توافق کردند، معلوم نیست سپاه پاسداران چرا دست به چنین اقداماتی زده که با تقدیر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز مواجه شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیشتر، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود تصاویری که ایران از ده ملوان آمریکایی در بازداشت نیروهای سپاه منتشر کرد، او را “ناراحت” و “خشمگین” کرد.