علی علیزاده: چرا از حزب الله حمایت می‌کنم؟

0
625

«علی علیزاده» تحلیلگر بی بی سی فارسی در باۀ حضور خود در راهپیمایی روز قدس در لندن توضیحاتی داد.

علیزاده در یادداشتی با عنوان «چرا از حزب الله حمایت می‌کنم؟» در فیسبوک خود نوشت:

حزب الله از منظر جهاني: دولتهاي غربي ميگويند حزب الله لبنان گروهی تروریستی است. دروغ ميگويند. آنها همان دولتهايي هستند كه براي منافعشان زماني از طالبان و القاعده و داعش و جندالله به صورت علني يا مخفي دفاع كرده اند. حزب الله از درخشان ترین نیروهای آزادیبخش ملی جهان سوم در تاریخ معاصر است. هم رديف مبارزان استقلال الجزاير و ويت كنگها. در این جای جهان که رهبران عرب یکی یکی مقابل امتداد استعمار غربی در منطقه یعنی اسراییل شکست خوردند یا تسلیم شدند، حزب الله تنها نیرویی است که در هفتاد سال گذشته اسراییل را عقب راند و زمینهای مردم بومی را برای آنها بازپس گرفت. شکستی که مانع از زیاده‌خواهی و توسعه‌طلبی‌های ذاتی اسراییل نه تنها در لبنان که در کل منطقه شد. حزب الله تنها نیرویی است که پس از عقب راندن اسراییل به پشت مرزها در سال ۲۰۰۰، در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ برای دومین بار مجهزترین ارتش خاورمیانه با زرادخانه اتمیش که از پشتیبانی مطلق اطلاعاتی و تکنولوژیک آمریکا هم برخوردار است را تحقیر و صلح را برای دوره‌ای طولانی به اسراییل تحمیل کرد.

مواضع مترقی‌خواهانه و باز فرهنگی حزب الله لبنان و همینطور تعهدش به دموکراسی داخلی لبنان (با همه ظلمی که قانون اساسی این کشور در مورد شیعیان روا داشته) و همزيستي روادارانه اش با مسیحیان و سنیها و این نیرو را از همه گروه های دیگر اسلامگرا مجزا و آن را الگويي براي حركتهاي رهايي بخش و استعمارستيز میکند.
حزب الله از منظر ايراني: در سالهای اخیر رسانه‌های دولتهای غربی و رقبای منطقه این باور کاذب را به افکار عمومی تلقین کرده‌اند که حکومت ایران تنها به دلايل ايدئولوژيك بودجه مردمش را در لبنان خرج حزب الله میکند. قطع حمايت از حزب الله جزو شرايط دولت آمريكا براي توقف فشارهاي امنيتي و تحريمهاي اقتصادي بوده است. مقامات ایران از توضیح غيرايدئولوژيك چرایی رابطه با حزب الله طفره رفته‌اند و منتقدان با استفاده از اين خلا و سكوت به دروغ فرياد زده اند چراغي كه به منزل رواست به مسجد حرام است.

ارتباط ايران با درياي مديترانه، نزديكي به مرز اسراييل كه توموري خارجي در بدن خاورميانه و حكومتي توسعه گرا و غيرقابل پيش بيني است ، داشتن متحدي قايل اعتماد در ميانه جهان عرب كه همانطور كه جنگ هشت ساله نشان داد مقايل ايران متحد ميشوند، هيچ يك دلايلي ايدئولوژيك نيست. ايجاد عمق استراتژيكي است كه حتي حكومت غربگراي پهلوي را هم به حمايت از شيعيان لبنان واداشته بود.

منتقدان و مخالفان به صراحت دروغ ميگويند. امنيتي كه حزب الله براي ايران و منطقه آورده بيش از تمام تسليحات چند صد ميلياردي عربستان و قطر و امارات است. كل هزينه ايران براي حزب الله در سي و پنج سال گذشته به اندازه يك هفته خريد تسليحاتي يك سال عربستان هم نيست. آرزوي هر حكومتي داشتن متحدي چون حزب الله است. اما حكومتها ميدانند بدون اعتقادات منتشر شده از انقلاب اسلامي پنجاه و هفت، با هزار ميليارد دلار هم نميتوان جواناني مثل حزب الله لبنان را بعنوان متحد داشت. آنها ميخواهند از طريق افكار عمومي قطع حمايت از حزب الله را به حكومت ايران تحميل كنند چرا كه هم اسراييل ميتواند به چپاول دوباره زمينهاي لبنان و سوريه بپردازد و هم بدون بازوي حزب الله مرزهاي غربي ايران بيدفاع ميشود.

رابطه ایرانیان و شیعیان لبنان رابطه‌ای پانصد ساله و از مطمئن و محکم‌ترین روابط منطقه‌ای ایران است. حزب الله لبنان هم در این سالها نشان داده نزدیکترین و قابل اعتمادترین نیرو به دولت-ملت ایرانی است. اگر نبود و اگر اين ارتباط تنها تاكتيكي و موقت هم بود سرمايه گذاري ايران در چند دهه گذشته عملگراترين سرمايه گذاري يك دولت-ملت در زمينه امنيت ملي خود ميبود. چه رسد به حزب اللهي كه نه حتي فرزندخوانده كه فرزند ايران و بخشي از خانواده ماست.
حزب الله بعد از سوريه: سال ٢٠٠٨٨ سيد حسن نصرالله محبوبترين شخصيت جهان عرب بود. در اين سالهاي فتنه دولتهاي غربي و عربستان و تركيه و قطر در سوريه حزب الله بيشترين هزينه را با جان جوانان زيبا و رعنايش و آبرو و اعتبار نامش در منطقه داد. ايمان دارم خاكستر فتنه سوريه كه فروبنشنيد، مردم عادي كوچه و خيابان شهرهاي عربي باز پي ميبرند كه حزب الله نه نيرويي تفرقه برانگيز، كه تنها نيروي واقعي مقاومت برابر اسراييل است.

در بريتانيا حمل و اهتزار پرچم حزب الله براساس قوانین ضد تروریسم قابل مجازات است. رسانه هاي عمومي هم احتمالا طرفداري علني از حزب الله را با حذف از عرصه عمومي تنبيه كنند. عكس. روز قدس در لندن. يكشنبه بيست و هشتم خرداد نود و شش

مقاله قبلیدیدار رضا پهلوی و سناتور مک کین، خود شیفتگی یا خود باختگی؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی
مقاله بعدیدو دلیل زیباکلام در رد تشابه سازی روحانی و بنی صدر
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...