علی شریعتی با درخواست زندانیان سیاسی و محمدخاتمی، پس از ۷۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد

0
199

مادر علی شریعتی فعال مدنی زندانی که از ۱۰ آبان ماه در اعتراض به اجرای «حکم ۵ سال زندان به دلیل شرکت در تجمع علیه اسیدپاشی» اعتصاب غذا کرده بود، گفت که فرزندش پس از ۷۵ روز اعتصاب غذای تر در زندان اوین روز شنبه بیست و پنجم دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد. شایسته السادات شهیدی که طی روزهای گذشته به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شده بود و در گفت و گو با کمپین به سختی و همراه با سرفه صحبت می‎کرد، گفت که علی شریعتی به دلیل «وضعیت جسمی نامناسب مادرش، خواست جمعی از زندانیان سیاسی و محمد خاتمی مبنی بر شکستن اعتصاب و همچنین صحبت با مسئولان زندان اوین» به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

هدی شریعتی، خواهر این فعال مدنی زندانی نیز در توییتی با تائید پایان اعتصاب غذای علی شریعتی نوشت که او همچنان «از راههای قانونی و درخواست اعاده دارسی پیگیر خواسته های قانونی خود خواهد بود.»

علی شریعتی فعال مدنی طبق حکم دادگاه تجدید نظر که در خرداد ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی «از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ مقابل مجلس شورای اسلامی علیه اسید پاشی» به پنج سال زندان محکوم شده است. او که در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ بازداشت و در تاریخ ۲۷ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به مرخصی آمده بود، روز ۱۰ آبان سال جاری(۱۳۹۵) مجددا بازداشت و برای گذراندن حکمش به زندان اوین منتقل شد اما بلافاصله و از همان روز بازداشت در اعتراض به اجرای چنین حکمی، اعتصاب غذا کرد.

روز بیست و چهارم دی ماه(۹۵) تعدادی از زندانیان عقیدتی و سیاسی سابق از جمله  کیوان صمیمی، مصطفی تاج زاده، احمد زیدآبادی و بهاره هدایت با حضور در منزل علی شریعتی، با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی‌اش از او خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

اعتصاب غذای علی شریعتی از ۷۵ روز پیش آغاز شد و این فعال مدنی زندانی در جریان اعتصاب غذا با «خطر و مشکلات جدی جسمی» و احتمال «از دست دادن کبد» مواجه شد اما مسئولان قضایی تاکنون به خواست او مبنی بر بازنگری در حکم صادر شده واکنشی نشان نداده و از اعزامش به مرخصی برای درمان عوارض ناشی از اعتصاب غذا نیز خودداری کرده‌اند.

پیشتر مطهره پارسی، همسر علی شریعتی روز ۲۲‌ دی ماه در توییتر خود نوشته بود که پزشک بهداری نسبت به وضعیت جسمی و امکان «از دست دادن کبد» علی شریعتی هشدار داده و عوارض ناشی از اعتصاب غذا سبب شده وضعیت جسمی‌ علی شریعتی رو به وخامت نهاده و حتی این فعال مدنی زندانی در هفتاد و یکمین روز اعتصاب غذایش در بهداری زندان اوین بیهوش شده و در بهداری زندان اوین به او سرم تزریق کرده‌اند. به نوشته همسر علی شریعتی مسئولان زندان اوین قصد داشته‌اند علی شریعتی را به بیمارستانیی خارج از زندان منتقل کنند ولی او نپذیرفته است. مسئولان زندان همچنین از علی شریعتی خواستند که با امضای برگه‌ایی مسئولیت عدم اعزام خود به بیمارستان را بپذیرد، که این فعال سیاسی از امضای این برگه خودداری کرده است.

شایسته سادات شهیدی، مادرعلی شریعتی روز پانزدهم دی ماه با اشاره به اینکه فرزندش به دلیل شرکت در یک برنامه مسالمت آمیز در اعتراض به «اسیدپاشی بر روی زنان» بازداشت، محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده، گفت:  دلیل اعتصاب غذای علی شریعتی این است که این حکم را «غیرقانونی و غیرمنصفانه» می‌داند و خواستار رسیدگی مجدد به پرونده است.

مادر علی شریعتی همچنین گفت که «هیچ مسئول و مقامی برای پرسش از دلیل اعتصاب غذا و پیگیری وضعیت علی شریعتی پیشقدم نشده است.»

تعداد زیادی از کاربران توییتر روز چهارشنبه پانزدهم دی ماه با ترند کردن هشتگ SOSALI#  و روز جمعه با ترند کردن هشتگAll4Ali# حمایت خود را از علی شریعتی نشان دادند و تلاش کردند صدای دادخواهی علی شریعتی را به گوش مردم و مسئولان قضایی برسانند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز دوازدهم دی ماه ۱۳۹۵ در نشست شورای معاونان دادستانی تهران، بدون ذکر نام زندانیان سیاسی و عقیدتی که از اعتصاب غذا برای اعتراض و اعلام خواسته‎های‎شان استفاده می‎کنند، بر مخالفت با مرخصی آنها تاکید کرد و  گفت: «دادستانی با اعطای مرخصی و رعایت سایر حقوق که مسامحه کند، به زندانیان مخالف است. در این میان عده‌ای هم هر روز آمار اعتصاب محکومان امنیتی را رسانه‌ای می‌کنند و علیه دادستانی و قوه قضاییه جوسازی‌ می‌نمایند.»