علی خامنه‌ای: شجره خبیثه ملعونه آل سعود لیاقت اداره حرمین را ندارد

0
387

علی خامنه‌ای٬ از مقام‌های سعودی با عنوان «شجره خبیثه‌ ملعونه» نام برده و افزوده آنها «لیاقت» اداره «حرمین شریفین» را ندارند و این موضوع باید در جهان اسلام «ترویج شود و جا بیفتد.»

وی در دیدار خانواده‌های قربانیان مِنا و مسجدالحرام، گفته خودداری سران عربستان سعودی از «یک عذرخواهی زبانی٬ اوج وقاحت و بی‌شرمی» آنهاست.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی٬ اگر مقام‌های عربستان «راست می‌گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت‌یاب اسلامی- بین‌المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.»

خامنه‌ای افزوده «آل سعود اگر به ادعای بی‌تقصیری خود در حادثه منا مطمئن است، دهان‌ها را با پول نبندد و بگذارد هیأت حقیقت یاب، مسئله را از نزدیک دنبال کند.»

وی سعودی‌ها را «گروهی «منفور» نامیده و از جهان اسلام خواسته «با ایستادگی در مقابل آنان، از اربابان سعودی‌ها یعنی آمریکا و انگلیس خبیث اعلام برائت و بیزاری» کنند.

به گزارش دیگربان، رهبر جمهوری اسلامی از سکوت دولت‌ها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت کشته شدن هفت هزار زائر در حج سال گذشته٬ انتقاد کرده و آن را «بلای بزرگ امت اسلامی» خوانده است.

خامنه‌ای چند روز پیش نیز در پیامی تند در آستانه مراسم حج، حاکمان عربستان سعودی را «شیطان‌هایی حقیر»٬ «حکامی فتنه‌انگیز و بی‌دین و بی‌وجدان» نامیده و از مسلمانان جهان خواسته «گریبان» آنها را ها نکرده و «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند.»

کشورهای عربی خلیج فارس هم در واکنش به این پیام٬ جمهوری اسلامی را به تلاش برای سیاسی کردن مناسک حج متهم کرده و سخنان خامنه‌ای علیه عربستان را  «زشت و زننده» خواندند.

در واکنش به گفته های وی، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، در واکنشی شدیدالحن به اظهارات علی خامنه‌ای درباره مراسم حج امسال، گفت که رهبران جمهوری اسلامی مسلمان نیستند. این سخنان مفتی اعظم عربستان سعودی روز چهارشنبه هفتم سپتامبر در سایت انگلیسی‌زبان عرب‌نیوز منتشر شده است.