علیرغم وعده‌های دولت حسن روحانی، نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد، به همراه فایل صوتی مصاحبه با فراز صانعی

0
180

رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت جدید ایران می‌خواهد برای لغو مجازات اعدام اقدام کند، موارد نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را علناً مورد انتقاد قرار دهد و به تعهدات انتخاباتی خود در مورد کاهش کنترل بر روی آزادی اطلاعات و علیه سانسور اقدام کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر دیروز گزارش سالیانه خود را درباره وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرد. این گزارش 667 صفحه‌ای وضعیت حقوق بشر در بیش از 90 کشور جهان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گزارش خاطر نشان می کند که با وجود انتخابات جدید در ایران و برگزیده شدن حسن روحانی بعنوان رئیس جمهوری و علیرغم وعده‌های متعدد وی، ایرانیان همچنان با موارد جدی نقض حقوق خود مواجه هستند.

بیانیه می نویسد گرچه دولت چند نفر از زندانیان برجسته را آزاد کرده است، اما شمار بالای اعدام ها ادامه یافته است.

ادامه بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی از جمله میر حسین موسوی و مهدی کروبی و نیز عدم اجازه ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر به ایران، از دیگر انتقادهائی است که گزارش دیده بان حقوق بشر از جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیس بخش خاورمیانه این سازمان از دولت جدید ایران می خواهد برای لغو مجازات اعدام اقدام کند، موارد نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را علناً مورد انتقاد قرار دهد و به تعهدات انتخاباتی خود در مورد کاهش کنترل بر روی آزادی اطلاعات و علیه سانسور اقدام کند.

این گزارش هم چنین به تبعیض‌هائی که در ایران نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌شود و نیز به تبعیض‌های جنسیتی اعتراض کرده است.

گزارش می‌نویسد که ایران همچون گذشته یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه نگاران و وبلاگ نویس‌ها در جهان باقی مانده است. دولت همچون گذشته وب‌سایت‌ها را بطور سازمان یافته مسدود می کند، سرعت اینترنت را کاهش می دهد و بر روی پخش برنامه‌های ماهوار‌ های خارجی پارازیت می فرستد.

گزارش دیده بان حقوق بشر، با استناد به اخباررسمی، تعداد اعدام ها در ایران را در سال 2013 با رقم ٢٧٠ نفر مشخص می کند، گرچه گزارش گمانه‌زنی می کند که شمار واقعی اعدام ها ممکن است «خیلی بالاتر از این باشد».

این گزارش با یادآوری آزاد شدن برخی از زندانیان سیاسی از جمله “نسرین ستوده” ، در عین حال تأکید می کند که هنوز وکلای برجسته‌ای همچون “محمد سیف زاده” و “عبدالفتاح سلطانی” کماکان در زندان باقی مانده‌اند.

گفتگو با فراز صانعی گوش کنید (08:04) بیژن برهمندی

رادیو فرانسه در گفتگوئی با فراز صانعی- پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده بان حقوق بشر، وی درباره ادامه آشکار نقض حقوق مردم در کشور و نیز البته برخی پیشرفت‌های کوچک در بهبود نسبی اوضاع در برخی عرصه‌ها از جمله در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها توضیحاتی داده است که شما را به شنیدن آن دعوت می کنیم.