علیرضا ثقفی، روزنامه‌نگار و فعال کارگری برای تحمل سه سال زندان به اوین فراخوانده شد

0
322

یک منبع مطلع گفت علیرضا ثقفی، روزنامه‌نگار و فعال کارگری، روز دهم آبان ماه ۱۳۹۶ از سوی دادستانی تهران برای سپری کردن حکم سه سال زندان خود احضار شده است.

منبع مطلع گفت ماموران دادستانی بدون ارسال احضاریه و تکمیل مراحل قضایی، روز دهم آبان ماه با حکم جلب و ورود به منزل وارد خانه این فعال کارگری شده‌اند و پس از اطلاع از عدم حضور او، حکم را به اعضای خانواده‌اش ابلاغ کرده و خواسته‌اند روز سیزدهم آبان خود را به دادسرای اوین معرفی کند: «ماموران بدون احضاریه  کتبی قبلی و با حکم جلب که به امضای دادسرای اوین رسیده بود وارد شدند، حکم ورود به منزل را هم داشتند ولی بعد که متوجه شدند آقای ثقفی در خانه نیست، همانجا صورتجلسه کردند که روز شنبه یعنی سیزدهم آبان خودش را برای اجرای حکم به دادسرا معرفی کند.»

علیرضا ثقفی خراسانی، یازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در پارک لاله تهران بازداشت و پس از چهل روز با قرار وثیقه آزاد شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه در بهمن ۱۳۸۸ این فعال کارگری را به ۳ سال زندان محکوم کرد و حکم سال ۱۳۸۹ در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

منبع مطلع گفت در طول هفت سال از زمان قطعی شدن حکم در سال ۱۳۸۹، دادستانی تهران بارها علیرضا ثقفی را شفاهی یا تلفنی احضار کرده ولی احضاریه کتبی و یا اقدام قانونی برای بازداشت او انجام نداده است. این منبع دلیل صدور حکم جلب این فعال کارگری را پس از هفت سال، ترس از فعالیت‌های صنفی و سندیکایی کارگران عنوان کرد و گفت: «در این چند سال گاهی احضار شفاهی یا تلفنی می‌کردند و یا به وثیقه‌گذار اخطار می‌دادند ولی اقدام جدی برای بازداشت نداشتند، آقای ثقفی علاوه بر روزنامه‌نگار بودن در کانون مدافعان حقوق کارگر هم فعالیت می‌کنند و ظاهرا موج جدید اعتراضات کارگری در ایران، موجب جلب ایشان و بقیه فعالان کارگری شده است.»

دستگاه قضایی ایران روز ششم آبان ۱۳۹۶ نیز محمود صالحی، یکی از شناخته‌ترین فعالان کارگری در ایران را در شهر سقز در استان کردستان بازداشت و زندانی کرد. این فعال کارگری ۵۵ ساله در حالی زندانی شد که به دلیل محرومیت از درمان و رسیدگی مناسب طی بازداشت‌های متوالی کلیه‌هایش را از دست داده و به مراقبت مستمر و هفتگی در بیمارستان نیاز دارد.

منبع مطلعگفت علیرضا ثقفی در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی یا فعالیت‌هایش در قالب کانون نویسندگان ایران چند بار به مدت کوتاهی بازداشت شده است. این منبع به کمپین گفت هاله صفرزاده، همسر و محسن پسر علیرضا ثقفی نیز به دلیل فعالیت‌های مشابه چندین بار از سوی نیروهای وزارت اطلاعات احضار یا بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ علیرضا ثقفی خراسانی، شصت ساله، در سال ۱۳۸۶ سردبیری ماهنامه مستقل«راه آینده» را بر عهده داشت که به طور عمده، مسائل کارگری در ایران را منعکس می کرد. این ماهنامه پس از هشت شماره از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و بدون برگزاری دادگاه یا ارائه دلیل، توقیف و مجوز آن لغو شد.