علت داشتن عنکبوت در مریخ

0
54

هنگامی که مریخ را از دور مشاهده می‌کنید، آسان است تصور کنید که این سیاره فقط یک سیاره قرمز بی‌خاصیت است، اما اگر نگاهی دقیق به سطح آن بیندازید، می‌توانید موارد بسیار جالبی پیدا کنید. یکی از موارد عجیب و غریب که دانشمندان در سطح این سیاره مشاهده کرده‌اند اصطلاحا «عنکبوت» است که لکه‌های تیره احاطه‌شده توسط اختلالات کرم مانند هستند. این موارد برای محققان کاملا رازآلود هستند و از آنجا که هیچ چیزی شبیه آن‌ها در زمین وجود ندارد، تاکنون هیچ فردی نتوانسته نحوه شکل‌گیری آن‌ها را توضیح دهد.

نتایج آزمایش‌های مکرر انجام شده توسط یک گروه علمی چنین ویژگی‌های عجیب عنکبوت مانند مریخ را در زمین ایجاد کرد. همانطور که مشخص شده است، عنکبوت‌ها به احتمال زیاد محصول جانبی تغییر فصول در مریخ هستند. تغییر دما می‌تواند تاثیر چشمگیری روی سطح و هر آنچه در داخل آن است، داشته باشد.

گروهی علمی آزمایش مواردی که از قبل معلوم شده است در مریخ وجود دارد از جمله CO2 را آغاز کرد. جو مریخ تا حد زیادی از CO2 تشکیل شده است و هنگامی که دما در زمستان مریخ کاهش می‌یابد، CO2 به اندازه کافی سرد شده و به یخ تبدیل می‌شود. هر یخ CO2 روی سطح، درنهایت با تغییر دوباره فصل گرم می‌شود و از طریق فرایندی که تحت عنوان تصعید شناخته می‌شود مستقیما از ماده جامد به گاز تبدیل می‌شود.

هنگام آزمایش تصعید CO2 در «محفظه شبیه‌سازی مریخ» که شامل لایه‌های مختلف با دانه‌های ریز بود، این گروه دریافت که تبدیل یخ خشک به گاز در واقع یک الگوی مشابه ایجاد می‌کند.

گروه تحقیقاتی مراکز بلوک‌های یخی CO2 را سوراخ کرده و آن‌ها را با شی پنجه‌ای شکل، بالاتر از بسترهای دانه‌ای شکل با اندازه‌های مختلف دانه، معلق کردند. آنان فشار داخل محفظه خلاء را به فشار اتمسفر مریخ (۶ اتمسفر) کاهش دادند و سپس از یک سیستم اهرمی برای قرار دادن بلوک یخ CO2 بر روی سطح استفاده کردند.

در هر حالت، هنگامی که بلوک برداشته شد، یک الگوی عنکبوتی شکل در اثر گاز خارج شده، مشاهده شد. الگوهای عنکبوت هنگامی که از دانه‌های ریزتر استفاده می‌شدند بیشتر شاخه‌ای بودند و هنگام استفاده از دانه‌های درشت، کمتر شاخه‌ای می‌شدند. این اولین مجموعه از شواهد تجربی برای این روند سطحی است.

بنابراین، اگر سطح برای انجام تصعید بسیار گرمتر از حد لازم باشد، خروج گاز از زیر یخ خشک اساسا مواد سطحی را تراش داده و اشکال شبیه عنکبوت تشکیل می‌دهد. اما اگر تغییرات فصلی خیلی تدریجی باشد، سطح چگونه به دمای لازم می‌رسد؟ محققان این فرضیه را عنوان کردند که نور خورشید ممکن است در واقع از یخ عبور کرده وسطح زیر آن را گرم کند.

شایان‌ذکر است، همه این موارد منطقی است، اما محققان بدون اینکه دریابند روند کار در سطح مریخ چگونه انجام می‌شود، نمی‌توانند ۱۰۰درصد مطمئن باشند که نظریه‌های آنان درست است.

به گزارش خبرگزاری های علمی به نقل از نیوز، نتایج این تحقیق در نشریه Scientific Reports منتشرشده است.