عفو بین الملل: قوانین جدید ایران، زنان را به “ماشین تولید بچه” تبدیل می کند

0
201

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه (۱۱ مارس/ ۲۰ اسفند) با انتشار بیانیه‌ای از سیاست‌های جمهوری اسلامی در حوزه باروری و فرزندآوری انتقاد کرد و طرح‌های موجود در زمینه افزایش جمعیت را ناقض حقوق اساسی زنان برشمرد. به اعتقاد کارشناسان این سازمان حقوق بشری، طرح‌های موجود حقوق زنان در ایران را بیش از پیش محدود می‌کنند و با ممنوع‌کردن پیش‌گیری اختیاری از بارداری، سطح زنان را تا حد ‌”ماشین زاد و ولد” فرو می‌کاهند.

سازمان عفو بین الملل، نهاد بین المللی حقوق بشری، ضمن انتقاد از طرح هائی پیشنهادی جدید كه زنان جامعه ایران را با محدودیتهای بیشتری روبرو می سازد، تصریح می كند این قوانین زنان را به “ماشین تولید فرزند” تبدیل می كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتقادات این نهاد بین المللی حقوق بشری به پیشنهاداتی بیان می شود كه زیر عنوان “طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده” در سال ١٣٩٢ ارائه شد.

غیرقانونی نمودن جلوگیری از باروری خودخواسته، محدودیت در استخدام زنان و به ویژه زنان مجرد، از جمله مواردی هستند كه در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، عنوان شده است.

این سازمان دو پیش نویس این طرح را که زنان را موظف به تولید مثل می کند، حمله به حقوق جنسی زنان ارزیابی می کند.

نگرانی سازمان عفو بین الملل از قانونی شدن این پیشنهادات در حالی ابراز می شود كه قرار است به زودی این طرح در مجلس شورای اسلامی بررسی و رای گذاشته شود.