عفو بین‌الملل: به رئیسی برای آزادی نسرین ستوده نامه بنویسیم

0
262

عفو بین‌الملل در فراخوانی به فعالان حقوق بشر پیشنهاد داده است برای آزادی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع فعالان حقوق زن به ابراهیم رئیسی، رئیس آتی قوه قضاییه نامه بنویسند و از او بخواهند خانم ستوده را فورا آزاد کند.

عفو بین‌الملل پیشنهاد راه انداختن کمپینی برای آزادی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و از مدافعان فعالان حقوق زن را داده است. پیشنهاد عفو بین‌الملل این است که در نامه به ابراهیم رئیسی، که به زودی به جای صادق لاریجانی بر مسند ریاست قوه قضاییه مینشیند، به زندانی کردن نسرین ستوده اعتراض شود و از او آزادی فوری خانم ستوده طلب شود.

این سازمان خواسته است که در نامه به “بازداشت خودسرانه” خانم ستوده و “حکم به شدت ناعادلانه زندان” برای او اعتراض شود.

نسرین ستوده روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. در ابتدا گفته شده بود که علت بازداشت او حکم پنج سال زندان از سوی دادگاهی است که در غیاب خانم ستوده تشکیل شده بود.

اما بعدا روشن شد که او به دلیل شکایت “مهدی پِی‌تام” بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، از دختران خیابان انقلاب، به زندان منتقل شده است. خانم ستوده وکالت چند معترض به حجاب اجباری را بر عهده داشته است.

به نسرین ستوده اتهامات مختلفی از جمله “تبلیغ علیه نظام” و “اهانت به رهبری” و “جاسوسی” زده شده است که می‌تواند به احکام سنگین برای او منجر شود.

نسرین ستوده پیش‌تر هم در شهریورماه ۸۹ در حالی که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی را برعهده داشت، بازداشت و به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این وکیل دادگستری سپس در شهریورماه ۹۲ پس از سپری کردن سه سال زندان آزاد شد.

به گزارش دویچه وله؛ نامه پیشنهادی عفو بین‌الملل، خطاب به رئیس آینده قوه قضائیه، با این جملات به پایان می‌رسد:

«من از شما می‌خواهم که نسرین ستوده را بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد کنید زیرا او یک زندانی عقیدتی است که فقط به خاطر فعالیت‌ صلح‌آمیز در راه اصول حقوق بشر زندانی شده است. علاوه بر این لطفا اطمینان حاصل کنید که او به طور منظم با خانواده و وکیل منتخب خود در تماس باشد. من از شما می‌خواهم که فعالیت برای حقوق زنان، از جمله اعتراض مسالمت‌آمیز به حجاب اجباری عملی جنایتکارانه محسوب نشود، و مقررات حجاب اجباری در ایران لغو شود.»