عفو بین‌الملل: «ایران و عربستان سعودی» بیشترین شمار اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۵ داشته‌اند

0
135

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در تازه‌ترین گزارش سالانه خود، با ابراز نگرانى از افزايش بى سابقه اعدام ها در سال گذشته، اعلام کرد تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است. برپايه اين گزارش، این تعداد اعدام از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، شمار اعدام‌ها در سال گذشته ميلادى، يك هزار و۶۳۴ مورد در جهان بوده است كه اين تعداد در مقايسه با سال ۲۰۱۴ دست كم ۵۴ درصد افزايش يافته است.

كشورهاى ايران، عربستان سعودى و پاكستان، بيشترين شمار اعدام ها را در سال گذشته داشته اند. اين گزارش شامل شمار اعدام ها در ٢۵ كشور جهان است. سازمان عفو بین‌الملل تاكيد مى كند: در سه كشور ياد شده ٨٩ درصد اعدام ها انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از عفو بین‌الملل، مقامات ایران، شمار افراد اعدام شده، در سال گذشته، را دست كم ٩٩٧ مورد اعلام كرده اند.این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ تعداد اعدام ها در ایران ۷۴۳ نفر بود. اين تعداد اعدام در پاكستان، ٣٢٦ مورد، در عربستان سعودى ١۵٨ و در ايالات متحده امريكا ٢٨ مورد بوده است. برپايه اين گزارش، چين تعداد اعدام هاى خود را اعلام نكرده است اما اين سازمان حقوق بشری تاكيد مى كند كه اين كشور در كنار كشورهاى در صدر اين جدول قرار دارد.

عفو بین الملل در ادامه تصريح كرده است تعدادی از اعدام شدگان در ایران کسانی بودند که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند، که از نظر قوانین بین المللی کودک محسوب می شوند. ايران از جمله كشورهاى امضاكننده كنوانسيون بين المللى منع اعدام كودكان است.

سازمان عفو بین‌الملل تاكيد مى كند: افزايش شمار اعدام‌ها در سال گذشته در جهان بسيار نگران كننده است. اين نهاد جهانى مدافع حقوق بشر، ضمن ابراز نگرانى عميق از افزايش فزاينده شمار اعدام‌ها و انجام محاكمات ناعادلانه، به ويژه در كشورهاى ايران، پاكستان و عربستان سعودى، خواستار توقف هر چه سريعتر اين “قتل‌عام”ها شده است.