عفو بین‌الملل: از ایران بخواهید آزار هنرمندان را متوقف کند

0
134

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی آزادی موسیقی از هنرمندان و فیلمسازان در سراسر جهان خواسته است تا از حکومت ایران بخواهند به صدور حکم زندان و آزار و اذیت سه موسیقی دان و فیلمساز ایرانی پایان بخشد.

حسین رجبیان، فیلمساز؛ برادرش مهدی رجبیان و یوسف عمادی، هر دو موسیقی‌دان به تازگی در پی تایید حکم سه سال زندان در دادگاه تجدید نظر، در آستانه زندانی شدن قرار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین الملل صدور این احکام را نشانه دیگری از محدود کردن آزادی بیان و وضعیت نامناسب نظام قضایی ایران دانسته که منجر به سرکوب هنرمندان شده است.

مهدی رجبیان، آهنگساز و بنیان‌گذار سایت “برگ موزیک”، حسین رجبیان، فیلمساز مستقل و یوسف عمادی، آهنگساز ابتدا هرکدام به پنج سال حبس به اتهام توهین به مقدسات و یک سال حبس برای تبلیغ علیه نظام و جریمه نقدی چند میلیون تومانی محکوم شده‌ بودند که این احکام در دادگاه تجدیدنظر کاهش پیدا کرد.

بهمن ماه امسال، ۱۶۵ هنرمند، نویسنده و کنشگر مدنی با انتشار بیانیه‌ای به صدور احکام سنگین قضایی علیه دو آهنگساز و یک فیلمساز در ایران اعتراض کردند.

به گزارش صدای آمریکا؛ چهره‌هایی چون جعفر پناهی، محسن نامجو، شهرنوش پارسی‌پور، مهرانگیز کار، شاهین نجفی، رعنا منصور و حامد نیک‌پی در این بیانیه با شرح شکنجه و اعتراف اجباری این سه هنرمند نوشتند: “صدور چنین حکم‌هایی از سوی نهادهای قضایی، بیشتر می‌تواند در مورد جانیان باورپذیر باشد تا هنرمندان. اما متاسفانه در ایران امروز، مجازات‌های به مراتب شدیدتری را برای هنرمندان به نسبت جنایتکاران شاهدیم.”