عفو بین‌الملل، مرگ ۳۰۴ تن در اعتراضات آبان ماه در ایران را تائید کرد

0
182

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره اعتراضات آبان ماه در ایران آمار تازه‌ای ارائه کرده و می‌گوید دست‌کم طی سه روز اعتراضات ۳۰۴ تن در ایران کشته شدند.

نهاد حقوق بشری عفو بین‌الملل، در گزارش اخیر خود، درباره سرکوب‌های آبان ماه در ایران ضمن تائید مرگ ۳۰۴ تن طی سه روز، در فاصله روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه (۱۵ تا ۱۸ نوامبر) هزاران نفر مجروح شدند.

عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات آبان ماه اقدام به سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان در سطح کشور نمودند و هزاران نفر را بازداشت کردند.

به گفته این نهاد حقوق بشری در میان بازداشت‌شدگان، علاوه بر معترضان، تعدادی روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشری و تعدادی دانشجو هم بوده‌اند.

این نهاد حقوق بشری جهانی تصریح می‌کند که ضمن مصاحبه با ده‌ها نفر در داخل ایران به این نتیجه رسیده که مقام‌های جمهوری اسلامی با این سرکوب وسیع سعی کردند تا مانع از بلندشدن صدای کسانی شوند که از خفقان به تنگ آمده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید: مصاحبه با ده‌ها نفر در داخل ایران نشان داده که مقام های جمهوری اسلامی چگونه بازداشتی‌ها را در انزوای کامل از جهان بیرون نگاه داشته اند و آنها را در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار داده‌اند.

نهاد حقوق بشری عفو بین‌الملل، در گزارش هفته گذشته این سازمان، شمار کشته‌شدگان سرکوب‌های آبان ماه را ۲۰۸ تن اعلام کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون هیچ آمار رسمی در مورد شمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشتی‌های اعتراضات آبان ماه اعلام نکردند.

فیلیپ لوتر، مدیر عفو بین‌الملل در أمور خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌گوید: شهادت‌های تکان‌دهنده شاهدان عینی حاکی از آن است که مقام‌های جمهوری اسلامی (پس از آغاز اعتراضات) تقریبا بدون معطلی اقدام به قتل عام صدها تن از تظاهرکنندگان نمودند و پس از آن عملیاتی وسیع را برای ایجاد ارعاب و جلوگیری از بیان کردن آنچه بر آنها گذشته، ترتیب دادند.

عفو بین‌الملل می‌گوید تصاویر ویدئویی که اصالت آنها از سوی این نهاد حقوق بشری تائید شده و شاهدان عینی نیز آن‌ها را تائید می‌کنند نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی بر روی معترضان غیرمسلح آتش گشودند، افرادی که خطر فوری را متوجه کسی نمی‌کردند.

این گزارش می‌افزاید: بیشتر قربانیانی که مرگ آنها توسط عفو بین‌الملل ثبت شده، در اثر اصابت گلوله، به سر، قلب، گردن و سایر ارگان‌های حیاتی کشته شده‌اند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ عفو بین‌الملل تصریح می‌کند که این اقدام به معنی آن است که نیروهای امنیتی به قصد کشتن آنها را هدف قرار دادند.