عضو بلند پایه حزب الله با اجازه پوتین به شهادت رسید؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
451

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نشان داد که اگر لازم باشد به دوستان جمهوری اسلامی هم در سوریه رحم نمی کند. شنبه نوزدهم دسامبر 2015 میلادی هنگامی که اسرائیلی ها مراسم دینی و هفتگی شابات را برگزار می کردند، دو جنگنده اسرائیلی بر فراز سوریه به پرواز در آمدند و ساختمان مسکونی چند طبقه محل زندگی سمیر قنطار عضو بلند پایه حزب الله لبنان در جنوب دمشق در شهرجرمانا را بمباران کردند. در این بمباران قنطار و شماری از ساکنین این ساختمان کشته شدند. چند روز بعد حزب الله لبنان و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی شهادت قنطار را به یکدیگر تبریک و تسلیت گفتند.

 سمیر قنطار، داماد جمهوری اسلامی

سمیر قنطار که با مقامات جمهوری اسلامی دوستی نزدیک داشت، از دروزی های لبنان و در گذشته عضو جنبش آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات بود. قنطار به مدت سی سال در زندان های اسرائیل گرفتار بود و در سال 2008 میلادی در یک معامله با اسیران اسرائیلی مبادله شد. سمیر قنطار پس از آزادی از زندان اسرائیل به مذهب شیعه گروید و با ” زینب برجاوی ” مجری شبکه عرب زبان ” العالم ” صدا و سیمای جمهوری اسلامی ازدواج کرد. در مراسم ازدواج قنطار، محمد رضا شیبانی، سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، شماری از مقامات حزب الله لبنان، مقامات دروزی، روزنامه نگاران و مدیران شبکه های؛ الجزیره، العالم،السفیر، الاخبار در لبنان و بسیاری از شخصیت های سیاسی لبنان و امیل لحود، رئیس جمهور سابق لبنان شرکت کردند.

 جنگنده های اسرائیلی در آسمان دمشق

شنبه نوزدهم دسامبر دو جنگنده اسرائیلی با آسودگی خاطر وارد فضای هوایی سوریه شدند و از بالای سر نیرو های سپاه پاسداران که نام خود را مدافعین حرم  گذاشته اند عبور کرده و در جنوب دمشق محل سکونت سمیر قنطار را با چهار موشک هوا به زمین بمباران کردند و سپس به همان راحتی که آمده بودند به پایگاه خود در اسرائیل بازگشتند. حمله جنگنده های اسرائیلی به جنوب دمشق، بدون اجازه نیروی هوایی و پدافند هوایی روسیه و پدافند هوایی ارتش سوریه امکان پذیر نبود.

 آسمان سوریه در اختیار کیست؟

پس از مداخله نظامی روسیه در سوریه در سپتامبر 2015 و سقوط یک فروند هواپیمای سوخوی روسیه توسط جنگنده های ارتش ترکیه که منجر به بروز اختلافاتی در روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور شد، روسیه با ارسال تجهیزات ضد هوایی پیشرفته مانند موشک های (اس- 400 ) عملاً کنترل آسمان سوریه و پدافند از آن را به عهده گرفت. ولادیمیر پوتین حتی ترکیه را تهدید کرد که در صورت وارد شدن هواپیما های ترکیه به آسمان سوریه تنبیه خواهند شد.

 توافق نظامی  میان اسرائیل و روسیه

در پی حملات هوایی روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه،  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اواخر ماه سپتامبر برای دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرد. نتانیاهو در این سفر ژنرال گادی آیزنکت رئیس ستاد مشترک ارتش و ژنرال هرتزل هالوی رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل را به همراه خود برده بود. در این دیدار و گفتگو ها توافق شد که برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه هوایی در آسمان سوریه، میان هواپیما های کشور های همسایه سوریه  و نیروی هوایی روسیه مستقر در سوریه، یک خط ارتباطی مستقیم میان مسکو و تل آویو برای هماهنگی میان نظامیان اسرائیل و روسیه برقرار شود.  از این پس هواپیما های اسرائیلی که می خواهند به آسمان سوریه نفوذ کنند بایستی با هماهنگی طرفین باشد.

 جمهوری اسلامی و حکایت مترسک جالیز

حمله هوایی اسرائیل و کشته شدن عضو بلند پایه حزب الله لبنان نشان داد که نقش نیرو های جمهوری اسلامی در سوریه پس از حضور فعال روسیه در جنگ داخلی سوریه به نقش مترسک جالیز تبدیل شده است. تلفات زیاد و مشکوک میان بلندپایگان سپاه در سوریه عملاً نیرو های سپاه را زمین گیر کرده است. جمهوری اسلامی حتی دیگر قادر نیست امنیت نیرو های سپاه و دوستان خود را در سوریه تاًمین کند.

نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و تیپ های مزدوران شیعه عراقی، افغانی، پاکستانی و هشت هزار نیروی مسلح حزب الله لبنان که در سوریه به هزینه ایران به طرفداری از رژیم بشار الاسد می جنگند، همه در خدمت منافع روسیه در سوریه و دریای مدیترانه بکار گرفته شده اند. این نیرو ها به عنوان بازوهای نظامی روسیه در جنگ زمینی سوریه می باشند.

بیست و یکم دسامبر 2015