عربستان: در قبال حمله به تاسیسات آرامکو واکنش مناسب نشان می‌دهیم

0
186

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که کشورش به حملات شنبۀ گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو پاسخ خواهد داد و دست به اقدام مناسب خواهد زد.

او اعلام کرد همانطور که انتظار می‌رفت تحقیقات عربستان نیز دست داشتن جمهوری اسلامی در این حملات را تایید کرده و ثابت شد که حملات ۱۴ سپتامبر از سمت شمال انجام شده و جمهوری اسلامی در قبال این حملات مسئول است.

عادل الجبیر در یک نشست خبری گفت: «پادشاهی سعودی با هدف حفظ ثبات و امنیت خود، اقدامات مناسب را با توجه به نتایج تحقیقات به اجرا خواهد گذاشت.» او حاضر به ارائه جزئیات بیشتر دربارۀ این اقدامات نشد.

وزیر خارجه عربستان افزود: «ما مطمئن هستیم که این حملات از یمن انجام نشده بلکه از سمت شمال انجام شده است. تحقیقات این موضوع را ثابت می‌کنند.»

ریاض همچنین ادعای حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی را مبنی بر اینکه عامل این حملات بودند، رد کرد.

حملات شنبه به مناطق بقیق و خریص، بزرگترین حمله به تاسیسات نفتیِ بزرگترین صادرکنندۀ نفت در جهان محسوب می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که بر اساس نتایج تحقیقات، سلاح‌های جمهوری اسلامی در این حملات استفاده شده بودند.

عادل الجبیر همچنین اعلام کرد که دولتش در حال مشورت با متحدان عربستان در مورد «انجام اقدامات لازم» است. او از کشورهای جهان نیز خواست تا در قبال این رفتار جمهوری اسلامی موضع بگیرند.

او گفت: «پادشاهی سعودی از جامعه جهانی می‌خواهد تا به مسئولیت خود در محکوم کردن آنهایی که در پشت این حملات قرار دارند، عمل کند و در مقابل این رفتارِ بی‌پروا که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، موضع محکم و روشنی بگیرد.»

او افزود: «جمهوری اسلامی در تلاش برای تقسیم جهان است اما در این کار موفق نمی‌شود.»

به گزارش یورونیوز؛ ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی پادشاهی سعودی هفته گذشته تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی وضع و اعلام کرد که سربازان بیشتری را برای تقویت قدرت دفاع هوایی و موشکی عربستان به این کشور می‌فرستد.