عربستان از ایران خواست به سیاست های استعماری اش در منطقه خاتمه دهد

0
168

عادل الجُبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان، از جمهوری اسلامی خواست که به “سیاست های استعماری اش در منطقه” خاتمه دهد.

وزیر امور خارجۀ عربستان که این سخن را در یک کنفراس خبری مشترک با حضور همتای آلمانی اش، فرانک والتر اشتن مایر، در ریاض ایراد می کرد گفت که دولت عربستان از تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی اش برای جلوگیری از سیاست های استعماری تهران در منطقه استفاده می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجُبیر در ادامه گفت که دولت عربستان امیدوار است که جمهوری اسلامی تغییر سیاست داده و به مداخلات اش در امور داخلی کشورهای عرب منطقه از جمله لبنان، عراق، سوریه و یمن خاتمه دهد. وزیر امور خارجۀ عربستان رابطۀ مثبت با حکومت تهران را دشوار توصیف کرد و گفت که عربستان سعودی و مردم این کشور آماج حملات دائمی حکومت تهران هستند. عادل الجُبیر در ادامه افزود که دولت عربستان در مقابل تمام این تهاجمات مقاومت می کند و برای این منظور و در دفاع از سرزمین و مردم خود همۀ توان و قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی اش را به کار خواهد گرفت.
وزیر امور خارجۀ عربستان، جمهوری اسلامی را در قبال سوریه به “دولتی استعمارگر” تشبیه کرد و از رهبران تهران خواست که سپاهیان خود و حزب الله لبنان را از سوریه خارج کند و ارسال اسلحه برای بشار اسد را نیز متوقف سازد. در غیر این صورت، به گفتۀ وزیر امور خارجۀ عربستان، ایران به سختی قادر خواهد بود نقشی مثبت در حل بحران سوریه ایفا کند.
پیشتر وزیر امور خارجۀ آلمان گفته بود که در حال حاضر پُر کردن شکافی که میان ایران و عربستان به وجود آمده بسیار دشوار است.