عربستان، دولت ایران را منشاء جنگ و آشوب در خاورمیانه می داند

0
211

برغم تلاش های بین المللی برای کاستن تنش میان ایران و عربستان سعودی، دولت ریاض حکومت اسلامی ایران را به ایجاد اختلاف و ناآرامی و آشوب در خاورمیانه متهم کرد. یک مقام وزارت امور خارجۀ عربستان با اظهار این مطلب به خبرگزاری رسمی این کشور، تصریح کرده است که از زمان انقلاب اسلامی ایران، این کشور رکوردار ایجاد تنش و جنگ و ناآرامی در خاورمیانه بوده است.

همین مقام ادعا کرده است که طی سی و هفت سال اخیر و برغم همۀ رفتارهای خصمانۀ جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی همواره از خود خویشتنداری نشان داده است.

مقام سعودی افزوده است که منشاء رفتارهای خصمانۀ جمهوری اسلامی ایران و آشوب آفرینی های این کشور در منطقه، تلاش پیوستۀ تهران برای صدور انقلاب اسلامی بوده است و برای این منظور حکومت ایران گروه های شبه نظامی در عراق، لبنان و یمن ایجاد کرده و علاوه بر پشتیبانی از تروریسم به قتل مخالفان نیز روی آورده است.

وزارت امور خارجۀ عربستان برای اثبات این ادعاها فهرستی از ۵۸ مورد را منتشر کرده که همگی، به گمان ریاض، نشانگر سیاست خصمانۀ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و رد “دروغ های دائمی” این کشور از جمله مقالۀ اخیر وزیر امور خارجۀ تهران در نشریۀ آمریکایی “واشنگتن پست” است. در این مقاله محمد جواد ظریف بخشی از هیئت حاکمۀ عربستان را متهم کرده بود که نه فقط قصد دارد مانع از عادی شدن اوضاع منطقه شود، بلکه می خواهد کل منطقه را وارد یک درگیری و جنگ تمام عیار کند.

نخست وزیر پاکستان، نواز شریف، دوشنبه گذشته در پایان گفتگوهایش با پادشاه عربستان، ملک سلمان، نسبت به بحران و تنش جاری در مناسبات ایران و عربستان ابراز نگرانی کرد.

در این حال، وزیر امور خارجۀ عربستان، عادل الجُبیر، در گفتگو با “رویترز” گفت که دسترسی دولت ایران به دارایی های مسدود شده اش در خارج پس از لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور، نباید در جهت اهداف شوم به کار گرفته شود. در چنین صورتی، وزیر امور خارجۀ عربستان هشدار داده است، که اقدام های تهران بی جواب نخواهند ماند.

وزیر امور خارجۀ عربستان سپس به مقامات جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده است که دارایی های آزاد شدۀ این کشور را صرف رفاه و بهبود معیشت مردم ایران کند.

وی در پایان افزوده است که دولت عربستان بر سر اعتقادات مذهبی و امنیت اش مذاکره نمی کند و برای دفاع از مردم عربستان هر آنچه را که لازم است انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در ایران حسن روحانی در ملاقات با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، که می کوشد نقش میانجی را میان ریاض و تهران ایفا کند گفت که جمهوری اسلامی ایران خواستار تنش در منطقه نیست. او همچنین گفت که حکومت متبوعش خواستار توسعۀ روابط با کشورهای همسایه است مشروط به اینکه حقوق مسلمانان و مردم منطقه محترم شمرده شود و قواعد دیپلماتیک و ادب نیز رعایت گردد.