عراق می‌خواهد به واردات گاز و برق دولت جمهوری اسلامی پایان دهد

0
153

افزایش تولید نفت و پایان دادن به مشعل‌سوزی از جمله پروژه‌هایی بود که در دیدار نخست‌وزیر عراق با ترامپ مطرح شد. عراق اعلام کرده که از میزان واردات گاز و برق خود از دولت جمهوری اسلامی خواهد کاست و تا پنج سال دیگر به خودکفایی می‌رسد.

دولت ترامپ اعلام کرده است که حاضر به تمدید نامحدود این معافیت‌ها نیست. هم‌اکنون نهمین دوره معافیت عراق از مجازات‌های خرید گاز و برق از دولت جمهوری اسلامی جریان دارد.

به همین دلیل عراق اعلام کرده است که نه تنها در بازه زمانی یاد شده به خودکفایی در تولید برق و گاز خواهد رسید، بلکه پیش از آن نیز با خرید گاز و برق از سایر کشورها، به خرید و واردات برق و گاز از دولت جمهوری اسلامی پایان خواهد داد.

حمید حسینی، رئیس اتاق بازرگانی دولت جمهوری اسلامی و عراق، اخیرا اعلام کرده بود که دولت جمهوری اسلامی روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کند. افزون بر این، میزان واردات گاز طبیعی عراق از دولت جمهوری اسلامی حدود ۳۸ میلیون متر مکعب در روز است. عراق برای نیروگاه‌های برق خود نیازمند واردات گاز طبیعی است.

دولت جمهوری اسلامی و عراق در ماه ژوئن سال جاری (۲۰۲۰) بر سر ادامه صادرات گاز و برق به عراق برای دو سال آینده به توافق رسیدند.

سرمایه‌گذاری‌آمریکا

احسان عبدالجبار اسماعیل در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیون “العراقیه” اعلام کرده بود که در حال حاضر ۸۰ درصد از پروژه‌های ناظر بر تولید گاز طبیعی در این کشور اجرا شده‌اند.

گفته می‌شود که در مذاکرات بین مقامات دولت عراق با مقامات آمریکا، بر سرمایه‌گذاری کلان آمریکا در حوزه تولید نفت و گاز عراق توافق شده است.

به‌ویژه عراق بر آن است تا با پایان دادن به مشعل‌سوزی، در عرصه تولید گاز طبیعی نیز به خودکفایی کامل برسد. باید یادآور شد که عراق پس از روسیه، بیشترین میزان مشعل‌سوزی را دارد.

گفته می‌شود شرکت بزرگ آمریکایی شورون اعلام کرده است که حاضر به سرمایه‌گذاری کلان و همکاری با دولت عراق در زمینه استخراج و تولید نفت و گاز طبیعی در این کشور است. از سوی دیگر، عراق خواستار سرمایه‌گذاری عربستان در صنایع نفت و گاز این کشور شده است.

افزون بر این، شرکت آلمانی زیمنس نیز اعلام کرده است که با عراق در زمینه تولید برق و ایجاد نیروگاه‌های جدید همکاری خواهد کرد.

عراق برای تامین برق خود تا سال ۲۰۲۵ به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز دارد. تخمین زده می‌شود که میزان نیاز عراق به برق به ۳۵ گیگاوات برسد.

دوره معافیت نهم عراق از مجازات‌های پیش‌بینی‌شده برای خرید و واردات گاز و برق از دولت جمهوری اسلامی، ماه آینده به پایان می‌رسد. آمریکا به عراق ۱۲۰ روز فرصت داده بود تا برای گاز و برق ایران جایگزین‌‌ پیدا کند.

دویچه وله نوشت؛ گرچه قطع واردات برق و گاز از دولت جمهوری اسلامی در حال حاضر ممکن نیست، اما علی علاوی، وزیر دارایی عراق، اخیرا اعلام کرد که این کشور ظرف کمتر از یک سال بخش اعظم وابستگی خود به گاز و برق دولت جمهوری اسلامی را کاهش خواهد داد.