عراق خواستار بستن گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان شد

0
200

دولت عراق از دو کشور جمهوری اسلامی و ترکیه خواست گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند. جمهوری اسلامی و ترکیه پیشتر مرزهای هوایی خود با اقلیم کردستان را بسته بودند.

 دولت مرکزی عراق در مناقشه با اقلیم کردستان بر سر همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر در این منطقه، گامی دیگر برداشت. به گزارش خبرگزاری آلمان، بغداد روز شنبه (۷ اکتبر/ ۱۵ مهر) از دو کشور همسایه خود، جمهوری اسلامی و ترکیه، خواست که تمام گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان را ببندند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در شبکه العراقیه، تلویزیون دولتی این کشور گفت، درخواست رسمی در این باره را وزارت امور خارجه عراق به سفارت‌خانه جمهوری اسلامی و ترکیه در بغداد ارائه داده‌ است.

دولت عراق پیشتر از اقلیم کردستان خواسته بود کنترل گذرگاه‌های مرزی با جمهوری اسلامی و ترکیه را به دولت مرکزی واگذار کند. اما مقام‌های اقلیم این درخواست را رد کرده بودند.

احمد محجوب، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق نیز در تلویزیون العراقیه گفت، علاوه بر درخواست توقف تمام معاملات تجاری با اقلیم کردستان، با توجه صدور نفت از اقلیم، بغداد خواستار آن است که همه امور مربوط به خرید و فروش نفت با دولت فدرال عراق انجام گیرد.

دولت مرکزی عراق مخالف برگزاری همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر در استقلال کردستان بود و آن را غیرقانونی می‌داند. ایران و ترکیه، دو همسایه عراق نیز موضع مشابهی دارند و به‌شدت با جدایی کردستان از عراق مخالف‌اند.

علاوه بر همسایگان، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز با همه‌پرسی کردهای عراق مخالفت کرده‌اند. آمریکا این همه‌پرسی را “غیرقانونی” خوانده و اعلام کرده که نتایج آن را نمی‌پذیرد.

دولت عراق در نخستین گام برای مقابله با همه‌پرسی استقلال کردها، به شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی دستور داد پروازهای خود به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را متوقف کنند. آخرین پروازها شامگاه پنجشنبه ۲۸ سپتامبر انجام شد و از روز جمعه ۲۹ سپتامبر همه پروازهای بین‌الملی قطع شد.

کردستان عراق در میان چهار همسایه ایران، ترکیه عراق و سوریه محصور است. کردهای عراق نیازهای خارجی خود را از دو کشور ترکیه و ایران تامین می‌کنند. علاوه بر این، اقلیم کردستان روزانه  بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه نفت از طریق خط لوله‌ای که از کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه وصل می‌شود صادر می‌کند. فروش این نفت تنها منبع درآمد دولت محلی اربیل است.

به گزارش دویچه وله؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دو روز پیش هنگام بازگشت از سفرش به تهران اعلام کرد ترکیه به همراه جمهوری اسلامی و دولت مرکزی عراق، از صدور نفت توسط اقلیم کردستان عراق جلوگیری خواهد کرد.