عراقچی: منافع ایران تامین نشود، برجام را نقض خواهیم کرد

0
156

معاون وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد که اگر منافع ایران در توافق هسته‌ای تامین نشود، “دلیلی بر پایبندی به آن وجود ندارد.” به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه، ایران اگر “اراده کند” می‌تواند برجام را نقض کند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای صبح روز سه‌شنبه در “شورای هماهنگی امور حقوقی و دستگاه‌های اجرایی” ایران گفت که طرف‌های غربی بر اثر ” پافشاری ملت ایران” به این نتیجه رسیدند که ” راهی جز مذاکره” ندارند و ایران توانست در جریان مذاکرات، “اراده” خود را به طرف مقابل “تحمیل” کند.

او با اشاره به توان دفاعی ایران عنوان کرد: “اگر دشمنان ما می‌توانستند که توانمندی‌ هسته‌ای کشور را از طریق نظامی از بین ببرند و از عواقب آن نگران نبودند شک نکنید که این کار را می‌کردند. ما در این زمینه مدیون توانمندی نیروهای مسلح و توانمندی موشکی خود هستیم که اکنون آنها حتی نمی‌توانند به حمله نظامی به ایران فکر کنند.”

آقای عراقچی در بیان آثار عملی لغو تحریم‌ها در ۵۰ روز گذشته گفت: ” ما وارد بازار بین‌المللی مواد هسته‌ای شده‌ایم چنان چه ۱۴۰ تن کیک زرد از روسیه و ۶۰ تن کیک زرد از قزاقستان خریده‌ایم و تقریبا ۱۰ تن مواد غنی‌شده ۳. ۵ درصد به روسیه فروخته‌ایم. در واقع ما به عنوان صادرکننده مواد هسته‌ای وارد بازار بین‌المللی شده‌ایم. ۳۲ تن آب سنگین نیز به آمریکا فروخته‌ایم.”

به گفته او در حال حاضر “تمام پول‌های ایران در خارج از کشور آزاد شده” و اختیار خرج کردن آن در دست بانک مرکزی ایران است اما این که پول‌ها وارد کشور شوند یا نشوند، “یک بحث ثانوی” است.

معاون وزیر امور خارجه ایران، اجرای “تحریم‌های کنگره آمریکا” را به معنای “نقض برجام” دانست و گفت که “دستورات لازم توسط رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه صادر شده است”.

به گفته این مقام ارشد دولتی، “صادرات برخی اقلام ایرانی به آمریکا کم و بیش آغاز شده و به تازگی اولین محموله فرش ایرانی به آمریکا رسیده است.”

سخنان آقای عراقچی همزمان با آزمایش موشکی سپاه پاسداران و پس از آن عنوان شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد دفتری جدید برای راستی آزمایی برنامه اتمی ایران دایر کرده است.

یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشست دوره ای شورای حکام این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، با استناد به آغاز اجرای “برنامه جامع اقدام مشترک” بنا نهادن این دفتر را یک ضرورت توصیف کرد؛ چرا که به گفته او ایران برای سالیان متمادی تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند و آژانس آن فعالیت‌ها را راستی آزمایی و نظارت کند.

به گزارش صدای مریکا؛ روز سه شنبه یک مقام آمریکایی گفت آزمایش موشکی سپاه در این روز، ناقض توافق جامع اتمی با ایران نیست، اما “نشانه های قوی” وجود دارد که آنها با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تضاد دارند.