عراقچی: برای لغو تحریم‌ها، نیاز بیشتری به مذاکره با آمریکا داریم

0
199

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی، گفت که مشکلات در راه دستیابی به توافق اتمی فراتر از تصور تهران بوده و همچنان اختلافات زیادی با غربی ها وجود دارد. او توضیح داد که چون بخش مهمی از تحریم‌ها به آمریکا مربوط است پس ایران نیاز بیشتری به مذاکرات و هماهنگی با آمریکایی‌ها دارد. او در عین حال تأکید کرد که ایران به دنبال برقراری رابطه با آمریکا نیست.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به خبرنگار المیادین گفت که در مذاکرات اتمی بین ایران و گروه ١+۵ همچنان اختلاف و “فاصلۀ نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد”.

شبکۀ المیادین که در بیروت پایتخت لبنان مستقر است می‌خواهد با شبکۀ الجزیره رقابت کند. گفته می‌شود که بودجۀ آن را از جمله جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه‌اش با این رسانۀ عرب زبان پذیرفت که “مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم”.
او افزود: “ما درباره بعضی مسائل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما اختلافات زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر (سوم آذر) فرصت داریم”.

عراقچی همچنین در مورد طرح مسئلۀ ظرفیت موشکی ایران در چارچوب مذاکرات اتمی گفت: “بله مسئله توان موشکی ایران چند بار مطرح شده و ما هم گفته ایم که ما نمی توانیم درباره سامانه های دفاعی و تجهیزات نظامی و دفاعی خود بحث کنیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد وارد این مسئله شود”.

به گفتۀ عراقچی “معادلۀ برد- برد آن است که ما به خواسته‌های صلح آمیز خود برسیم و طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند سلاح هسته ای وجود نخواهد داشت”.
او توضیح داد که “کلید موفقیت مذاکرات، پایبندی به توافق‌ها است اما اگر کسی به دنبال اهداف سیاسی باشد و خواسته‌های غیرمنطقی مطرح کند با مشکل روبرو خواهیم شد”.
عراقچی در ادامه گفت: “ما هیچ مشکلی با شفافیت، نظارت یا بازرسی بیشتر نداریم .اما اگر کسی بخواهد از این مسئله سوءاستفاده کند و تحت عنوان بازرسی به اهداف دیگری برسد و به نام شفافیت، به دنبال اطلاعات دربارۀ مسایل و اماکن دیگر باشد، ما در مورد آن حساس و نگران هستیم و ایستادگی خواهیم کرد”.
اخیراً مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر در برابر خواستۀ غربی‌ها مبنی بر بازدید از تأسیسات پارچین مخالفت کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عراقچی اضافه کرد که ممکن است ایران صرفاً برای اعتمادسازی برخی فعالیت‌های خود را به طور موقتی محدود کند ولی این کار “به معنای صرف نظر از حقوق هسته ای نیست”.
او سپس به روند مذاکرات دوجانبه که به موازات جلسات گروهی ادامه دارد پرداخت و گفت که چون “بخش مهمی از تحریم‌ها به قوانین آمریکا ارتباط دارد” در نتیجه آمریکایی‌ها باید آنها را لغو کنند. به همین دلیل ایران “نیاز بیشتری به مذاکرات، رایزنی و هماهنگی با طرف آمریکایی دارد”.

در عین حال عراقچی تاکید کرد که “ما به دنبال مذاکره با آمریکا برای روابط دوجانبه یا دربارۀ دیگر مسایل نیستیم”.

به گفتۀ او انگیزۀ ایران در بازگشت به میز مذاکره تحریم‌ها نبوده است. از نظر عراقچی ایران “برگه‌های زیادی” در اختیار دارد که اجازه می‌دهد این کشور “از موضع قدرت در مذاکرات شرکت کند”.
معاون وزیر خارجه در پایان، در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست مذاکرات، چه پیش خواهد آمد گفت: “اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم… هیچ کس نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه نرسد و هیچ کس نمی‌خواهد به اوضاع قبلی باز گردیم”…