عراق؛ شکاف در حشدالشعبی میان طرفداران سیستانی و اعضای وابسته به جمهوری اسلامی

0
195

نشانه‌های بروز شکاف و اختلاف میان گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی در داخل «الحشد الشعبی» روز به روز عمیق‌تر می‌شود. طبق این گزارش اختلاف میان 4 گروه شبه نظامی موسوم به «حشد العتبات» یا بسیج عتبات مقدس نجف و کربلا که از طرفداران آیت الله سیستانی برجسته‌ترین مرجع تقلید شیعیان هستند با دیگر زیر شاخه‌های این گروه از طرفداران رژيم جمهوری اسلامی که فرماندهان آنها به قتل و ترور کنشگران عراقی متهم هستند، بیش از گذشته آشکار شده است.

چهار گروه «حشد عتبات» اعلام کردند که نمی‌خواهند تحت فرماندهی کسانی قرار بگیرند که به گفته آنها تلاش مى‌كنند كه از«حشد الشعبی» به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی خود سوء استفاده کنند.

«حشد عتبات» که به آیت الله سیستانی وابسته است، خواستار دوری جستن فرماندهان خود از دخالت در امور سیاسی و دولتی شدند.

پس از گذشت بیش از 6 سال از تشکیل حشد الشعبی، نشانه‌هایی از شکاف عمیق و دو دستگی میان جناح‌های مسلح «بسیج عتبات» که شامل جناح‌های «امام علی»، «العباس»، «علی الاکبر» و «انصار المرجیعیه» یا وفاداران به مرجعیت آیت الله سیستانی با جناح‌های وابسته به رژيم جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده است.

محمد بحرالعلوم سخنگوی حشد العتبات، چند روز پیش گفت که یکی از مهمترین اختلاف‌ها میان طرفداران سیستانی با جناح‌های دیگر وابسته به رژيم جمهوری اسلامی، ارتباط آن جناح‎ها با اموری همچون نقض مکرر مسائل امنیتی که باعث تضعیف امنیتی دولت عراق شده است.

«بسیج عتبات» در بیانیه‌ای بر لزوم پایبندی به قانون اساسی عراق که اعضای حشد الشعبی را از فعالیت سیاسی منع می‌کند، تأکید کرد و از فرمانده کل نیروهای مسلح خواست که حشد الشعبی را از دخالت در امور سیاسی کشور منع کند.

جناح‌های دیگر در شبه نظامیان حشد از این اقدام انتقاد کرده و قیس خزعلی رهبر گروه «عصائب اهل حق» در حشد الشعبی در این مورد گفت، شکاف در حشد الشعبی یک طرح خارجی برای تقسیم و انحلال این نهاد نظامی توصیف کرد.

این شکاف زمانی رخ می‌دهد که مردم عراق خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند.

از چندماه پیش، نخستین نشانه‌های بروز چند دستگی و اختلاف میان گروه‌های عراقی طرفدار آیت الله سیستانی برجسته‌ترین مرجع تقلید شیعیان و دیگر زیر شاخه‌های گروه حشد الشعبی طرفدار رژيم جمهوری اسلامی، آشکار شده است.

روند قطبی شدن این گروه درجریان بازدید مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق از ستاد حشد الشعبی، چند هفته پس از آغاز به کار دولت الکاظمی نمایان شد. به این شکل که چهره‌های نزدیک به رژيم جمهوری اسلامی در سمت راست الکاظمی و شخصیت‌های منسوب به آیت‌الله سیستانی در سمت چپ او نشسته بودند.

تردیدی نیست که آیت الله سیستانی از نفوذ زیادی در عراق برخوردار است.

شبه نظامیان حشد الشعبی، یک نهاد نظامی است که در سال 2014 تاسیس شده و توانست هزاران تن از داوطلبان را برای مشارکت در نبرد علیه داعش جذب کند.

العربیه نوشت؛ از آن زمان قدرت و جایگاه سیاسی و نظامی حشد الشعبی افزایش یافت اما در دوران رهبری ابو مهدی المهندس که بشدت طرفدار رژيم جمهوری اسلامی بود، بر میزان سرسپردگی حشد الشعبی به رژيم جمهوری اسلامی افزوده شد و این روند تا پیش از کشته شدن المهندس به همراه قاسم سلیمانی در جریان حمله پهپادی آمریکا در ژانویه گذشته، ادامه یافت.