عدم پذیرش مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی

0
214

در پی رد مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در بغداد از سوی «عصائب اهل الحق» و «کتائب سید الشهدا» دو گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، گروه «حزب الله عراق» نیز از پذیرش مسئولیت این هجوم طفره رفت.

پس از حمله ارتش آمریکا به مواضع این گروه‌ها در مرز عراق و سوریه که به کشته شدن چهار نفر از این این شبه‌نظامیان وابسته به «حشد الشعبی»، آنان تهدید کرده بودند به منافع آمریکا در عراق حمله خواهند کرد.

اما اکنون ابوعلی العسکری، مسئول امور امنیتی شبه‌نظامیان «حزب الله» عراق، شامگاه پنج‌شنبه 17 تیر، ضمن خودداری از پذیرش مسئولیت حمله به اطراف سفارت آمریکا در چهارشنبه گذشته، در توییتر نوشت: «حمله به مراکز دیپلماتیک غیر قابل پذیرش است.» او در ادامه تاکید کرد که این گروه‌ها تصمیمی برای حمله به سفارت آمریکا در بغداد ندارند.

العسکری ضمن اشاره به «رعایت ضوابط درگیری» از سوی ستیزه‌جویان عراقی، برای مخفی نگه‌داشتن نقش جمهوری اسلامی در افزایش تنش‌ها مدعی شد که تصمیم حمله به نیروهای آمریکایی در عراق به هیچ کشور خارجی ارتباط ندارد.

او همچنین در پیامی غیر مستقیم به نیروهای آمریکایی، تهدید کرد که هر گونه واکنش به حمله اخیر در اطراف سفارت آمریکا، واکنش مجدد شبه‌نظامیان عراقی را در بر خواهد داشت.

العربیه نوشت؛ در همین رابطه قیس الخزعلی، رهبر شبه‌نظامیان «عصائب اهل الحق» نیز با انکار نقش گروهش در حملات اخیر به منافع واشینگتن اظهار داشت که «سفارت آمریکا در بغداد از اهداف حمله به منافع ایالات متحده در عراق نیست.»

هم‌زمان، سخنگوی پیشین «کتائب سید الشهدا» گفت که گروهش میان سفارت آمریکا و مقر نظامیان آمریکایی در نزدیکی سفارت تفاوت قائل بوده و حملات شبه‌نظامیان اغلب متوجه این مقر است.

این انکارها از سوی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در عراق نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی پس از بن‌بست حاصل در مذاکرات اتمی وین به‌دنبال افزایش تنش نظامی غیر قابل کنترل با آمریکا نیست.