عدم پذیرش فیلمسازان و خبرنگاران حکومتی جمهوری اسلامی و روسیه در جشنواره برلیناله

0
174

«برلیناله» اعلام کرد امسال هیئت‌های سینمایی، فیلمسازان و خبرنگارانی که برای سازمان‌ها و رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی و روسیه کار می‌کنند را نمی‌پذیرد.

برلیناله که شامل «جشنواره فیلم برلین» و «بازار فیلم اروپا» است، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه صادر کرد، گفت که این نهاد سینمایی قصد دارد سیاستی که جشنواره‌های کن و ونیز پس از تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ کرده بودند را به کار گیرد.

تفاوت کار برلیناله با همتایان فرانسوی و ایتالیایی خود این است که این گردهمایی هنری خیزش ضدحکومتی مردم ایران را در نظر گرفته و بر مبنای آن وابستگان به نهادهای هنری و خبری جمهوری اسلامی را نیز محروم کرده است.

یک سخنگوی جشنواره تایید کرد که نهادهای سینمایی ایرانی مانند «بنیاد فارابی»، مشهورترین نهاد حکومتی سینمایی در ایران که هر ساله با تعداد زیادی فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی حاضر می‌شود، امسال نه در جشنواره و نه در بازار فیلم برلین حضور نخواهد داشت.

العربیه به به نقل از ورایتی نوشت؛ با این حال، حضور فیلمسازان مستقل ایرانی و روسی در برلیناله کماکان مجاز است. انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی، کارگردان ایرانی مقیم پاریس، درباره آبادان در دوران جنگ ایران و عراق است که قرار است بخش «پانوراما»ی جشنواره فیلم برلین را افتتاح کند.

در بیانیه برلیناله آمده است: «برلیناله جنگ متجاوزانه روسیه که ناقض قوانین بین‌المللی است را قاطعانه محکوم می‌کند، و همبستگی خود با مردم اوکراین و تمام کسانی که علیه این جنگ فعالیت می‌کنند را ابراز می‌کند. این جشنواره همچنین در کنار معترضان شجاع در ایران که در برابر یک رژیم خشن و غیردموکراتیک از خود دفاع می‌کنند، می‌ایستد.»

بیانیه می‌افزاید: «برلیناله برای هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به کسانی که برای موسسات، شرکت‌ها یا رسانه‌های رسمی یا تحت کنترل حکومت [جمهوری اسلامی و روسیه] کار می‌کنند، یا برای افراد و رسانه‌های حامی این حکومت‌ها مجوز حضور صادر نمی‌کند.»

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم برلین از 16 تا 26 فوریه و بازار فیلم اروپا از 16 تا 22 فوریه در پایتخت آلمان برگزار می‌شود.