عدم احیای خواسته 46 ژنرال بازنشسته آمریکایی از بایدن 

0
244

46 ژنرال و دریادار بازنشسته آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مخالفت خود را با تلاش‌های دولت وی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» بیان کردند و از وی خواستند از احیای این «توافق بد» خودداری کند.

چهارشنبه 13 آوریل، مقامات بازنشسته نظامی در نامه خود نوشتند: «توافق جدید با جمهوری اسلامی که در حال حاضر در دست مذاکره است و روسیه در حصول آن نقشی محوری ایفا کرده است، به بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان این امکان را می‌دهد تا سایه هسته‌ای خود را بر سر خاورمیانه بگستراند.»

چارلز والد، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی، که پیشتر در مقام معاون «سرفرماندهی ایالات متحده و اروپا» خدمت کرده بود، به نمایندگی از نویسندگان نامه به «فاکس نیوز» گفت که آنها از «راه حل دیپلماتیک» برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند، اما به نظر آنها عدم توافق با جمهوری اسلامی بهتر از یک توافق بد است.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ دوالد گفت یکی از نگرانی‌های اصلی آنها درباره توافق جدید این است که دولت بایدن نقش جمهوری اسلامی در دامن زدن به تروریسم و حمایت از گروه‌های شورشی در جنگ داخلی یمن، که یکی از بزرگترین بحران‌های بشردوستانه معاصر را رقم زده، را در نظر نمی‌گیرد.

در اواخر ماه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت بایدن در حال بررسی درخواست جمهوری اسلامی برای حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارجی وزارت خارجه ایالات متحده است.

به گفته والد: «این نشانه بدی است و به نفع ما نیست، چرا که سپاه شرورترین گروه تروریستی منطقه است.» وی افزود سپاه در کشتن حداقل 600 پرسنل نظامی آمریکایی در خاورمیانه «نقش مستتقیم» داشته است، و کماکان به نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه حمله می‌کند.

این ژنرال بازنشسته نتیجه گرفت: «جمهوری اسلامی تا جایی به تعرض به ما ادامه می‌دهد که بداند بعد از آن ممکن است اتفاق بدی برایش بیفتد. بنابراین، هرچقدر ما به آنها آسان بگیریم، آنها سوءاستفاده می‌کنند و بیشتر خرابکاری می‌کنند.»