عباس کیارستمی برنده نخل طلای فیلم کوتاه را معرفی کرد

0
192

دیشب در مراسم رسمی اختتامیه جشنواره کن، عباس کیارستمی جایزه برنده بخش فیلم کوتاه را به وی اهدا کرد.

 عباس کیارستمی که به عنوان رییس داوران دو بخش سینه فونداسیون و فیلم کوتاه در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشت، دیشب جایزه نخل طلای بخش فیلم کوتاه را به سیمون مسا سوتو از کلمبیا برای فیلم «لیدی» اهدا کرد.

در این بخش از دو فیلم «آسیا» به کارگردانی کلمنت ترهین-لالانه و «بله ما دوست داریم» به کارگردانی هالوار ویتسو تقدیر ویژه شد.

کارگردان این فیلم که در هنگام دریافت جایزه بسیار هیجانزده بود، پس از مراسم به نشریه تایم گفت: این داستان کوتاه پنج ماه پیش در شهر مدلین ساخته شده و دریافت کردن جایزه نخل طلا در کن برایم باور کردنی نیست، فراواقعی است.

به گزارش التمپو، این کارگردان 28 ساله است و این فیلم 16 دقیقه ای محصول مشترک کلمبیا و بریتانیا است. این فیلم که روز جمعه در کن به نمایش درآمد، داستان «لیدی» دختر جوانی است که در صحنه آغازین فیلم از بالکن خانه اش به چشم انداز بیرون خیره شده است. او مادر جوانی است که باید به تنهایی فرزندش را بزرگ کند.

مسا دانش آموخته مولتی مدیا در دانشگاه آنتیکیا و دانشجوی مدرسه فیلم لندن است. او گفت وقتی کیارستمی به من گفت فیلمم شایسته دریافت این جایزه است، باور نمی‌کردم.

این فیلم با آثار نئورآلیستی ایتالیایی مقایسه شده است.

فیلم های «قدم مرد» به کارگردانی جیووانی آلویی از ایتالیا، «حکومت افتخار» ساخته ران هوانگ از چین، «فضای نادیدنی» ساخته دئا کولومبگاشویلی از گرجستان، «لیدی» ساخته سیمون مسا-سوتو محصول مشترک کلمبیا و بریتانیا، «آخرین» ساخته سرگی پیکالف از آذربایجان، «اعدام» ساخته پترا سوکس از مجارستان و رومانی، «آسیا» ساخته کلمنت ترهین-لالنی از فرانسه، «بله ما دوست داریم» ساخته هالوار ویتسو از نروژ و «هاپو-ان» ساخته یک گروه پنج نفره ژاپنی فیلم هایی بودند که به بخش رقابتی فیلم کوتاه شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن راه یافتند.

این فیلم ها را کمیته داروی از میان 3450 شرکت کننده انتخاب کرد و برای اولین بار آذربایجان و گرجستان در این بخش حضور داشتند.

کیارستمی به عنوان رییس این بخش در کنار نائومی لووسکی کارگردان و فیلمساز فرانسوی، دانیلا توماس کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوین گر برزیلی، محمت صالح هارون کارگردانی از چاد و یوآخیم تریر کارگردان بلژیکی به بررسی آثار این بخش پرداخت.

به گزارش مهر به نقل از وایر، این گروه داوری ، کار داوری بخش سینه فونداسیون یا فیلم دانشجویی را نیز برعهده داشت و سه برنده این بخش را دو روز پیشتر معرفی کرد.

معرفی برنده بخش فیلم کوتاه که جایزه نخل طلا را دریافت می کند، همیشه در مراسم اصلی انجام می شود.